Jakta (15.08.2020)

Start point Øye (20m)
Endpoint Øye (20m)
Ascents Jakta (1,589m) 15.08.2020
Kirsti Midtømme kom kjørende fra Bergen på fredagskvelden og hadde lyst til å være med på turer i helga. Vi våkner til havtåke om morgenen og var i tvil om vi skulle satser på Jakta som planlagt, skodda henger ned på 1000 meter. Vi satset på at sola ville bryte igjennom på ettermiddagen og fulgte turplanen vår. Gikk oppover den sølete stien i Konedalen, gikk feil da vi kommer til elvekryssingen, måtte gå ned igjen for å krysse elva. Den var litt stor, så det var litt utfordrende, men hundene tok det fint. Tok en lang pause ved snøfelt i Konedalen i håp at skodda ville letne. Grei sti oppover mot Jakta, men skodde fortsatt da vi kom på toppen. Møtte far med to sønner som hadde gått fra Viddal det var merket ny sti fra den kanten. Vi satt lenge på toppen helt til at skodda begynte å sprekke opp, fikk utsikt mot fjorden. På returen klarnet det helt opp når vi kom ned i Konedalen, fikk da fin utsikt mot Slogen.