Vistkjerringa - høyest i Vevelstad (27.08.2020)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Eiterådalen/Stormoen P-plass (165m)
Endpoint Samme (165m)
Ascents Vistkjerringa (1,239m) 27.08.2020 14:45
Visits of other PBEs Stormoen P-plass (165m) 27.08.2020 09:25
Lomsdal-Visten nasjonalpark (500m) 27.08.2020 12:00

Tung tur til Vistkjerringa

På vei nordover mot Tromsø passet det med en tur til Lomsdal-Visten nasjonalpark og kommunetoppen i Vevelstad - Vistkjerringa. Etter overnatting i Mosjøen kjørte jeg over broen til Øya og fortsatte på vestsiden av Vefsna forbi avkjørselen til flyplassen til Øksendal der en tar av mot høyre sørover langs Eiteråga. Passerte Holmen gard. Herfra er det ca. 5 km med privat grusvei til veis ende ved den godt tilrettelagte Stormoen P-plass. Det er totalt ca. 34 km inn hit, hullete grusvei etter Øksendal, men ikke av verste sort. Brukte 40 min å kjøre inn dit fra Mosjøen.

Fin parkingsplass ved turstart
Infotavle om Visttindane og Lonsdal - Visten nasjonalpark

Det hadde regnet om natten, og gress og sti var våt ved turstart. Stien er tydelig og godt merket med varder opp til der nasjonalparken begynner sør for Småtjønna 526 mot. Videre mot Vistkjerringa er det ikke tydelig eller merket sti. Fra parkeringen kommer stien ganske snart inn på en gammel og tilgrodd traktorveg som den følger ca. 700 m. Snart kommer en opp mot de bratte juvene i Trolldalen. Her slynger den smart anlagte stien seg bratt oppover ryggen på sørsiden av elven med enkelte glatte og ekle opptak enkelte steder. Etter ca. 100 hm blir terrenget flatere og mer lettgått vestover mot sør for Småtjønna og nasjonalparkgrensen.

Utlagt tau i det første bratte partiet ved Trolldalen
Bekken som kaster seg utfor stupet mot Trolldalen
Utsikt sørøstover mot Eiterådalen på tilbaketuren
På høyden sør for Småtjønna ved nasjonalparkgrensen. Vistmannen 1066 mot høyre mens Vistkjerringa 1239 mot venstre ligger innhyllet i tåken
Landskapet innover Sirijordaksla mot Vistkjerringa 1239 langt der inne i tåken

Lettgått og fint fjellterreng fra nasjonalparkgrensen vestover mot østre del av Sirijordaksla. Lenger vestover ble det adskillig mer utfordrende.

Fine, lettgått sva - så lenge en kan unngå våte partier -  langs østre del av Sirijordaksla
Fine, lettgått sva - så lenge en kan unngå våte partier - langs østre del av Sirijordaksla

Lenger vest på Sirijordaksla er terrenget veldig uryddig, spesielt der hvor ruten krysser øvre del av de dype og bratte rennene som går i sør-nord retning. Her var det ikke spesielt lett å finne beste vei gjennom området, og tåken gjorde det ikke lettere. Tåkeregn og glatte sva gjorde denne delen av turen til en utrivelig opplevelse. Med god hjelp og støtte av GPS-trackene fra Kristin og Stig som hadde vært her ganske nylig, fikk jeg nå kronglet meg vei vestover mot lettere terreng der det var lange snøflekker som kunne benyttes. Retursporet mitt her er bedre enn det på vei inn. Orket ikke ta bilder her på turen inn, men tok noen på returen da været var blitt bedre.

Opp langs NØ-ryggen av Vistkjerringa var det heller ikke mye å se. I starten falt det naturlig å gå relativt bratt oppover på en snøflate. Lenger oppe var det steinete ur, men likevel rimelig greit å finnen fornuftig rute. Endelig oppe ved varden etter vel fem timer - mye lenger tid enn det jeg hadde sett for meg på forhånd.

Varden med gammelt trig-punkt på Viskjerringa. I mange metrene sikt i denne tåken!

GPS ved varden 33W 409179 7271089, som passer bra med koordinatene Kartverket oppgir (33W 409178 7271085). Kasse med turbok gjemt inne i varden, skrev meg inn der.

Mens jeg satt der ved varden, begynte - som ved et trylleslag - tåken å lette! Utrolig deilig! Noe slikt hadde jeg ikke i det hele tatt våget å håpe på siden toppen hadde ligget skjult i tåke helt fra starten av turen! De neste minuttene kom og gikk tåken, men i perioder var det flott utsikt i de fleste himmelretninger bortsett fra mot Brønnøy i SV der tåken holdt seg.

Utsikt mot Søre og Nordre Vistvatnet i VNV
Rett ned mot det lille vannet SØ for toppen
Kan det være Vefsnfjorden som skimtes i det fjerne?
Måtte bare ta et nytt bilde av varden uten tåke!

Returen gikk stort sett langs samme rute som på vei inn med noen mindre modifikasjoner.

Vistmannen til venstre, sikt sørover mot Eiterådalen
Noe av det kronglete terrenget ved Sirijordaksla og de dype kløftene
Ikke spesielt lettgått terreng!

Herlig å være tilbake ved bilen å kunne skifte til tørt tøy. Sen middag i Mosjøen før videre til overnatting i Mo i Rana.

Gratulerer med vel overstått

Written by Stigun 30.08.2020 21:52

brytekamp med Vistkjerringa og ny kommunetopp i boks. Det var ingen "rett fram etter nesen"-tur for deg heller, ser jeg.. Lykke til videre i nord!

Missing title

Written by knutsverre 30.08.2020 21:59

Takk for det Stig! Turen til Vistkjerringa var som du selv erfarte strevsom, men det hjalp godt på humøret da tåken lettet på toppen!