Skjerjavasshovden - Vaksdal, 326/404 (28.08.2020)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Reinsnova (1,114m) 28.08.2020
Skjerjavasshovden (1,264m) 28.08.2020
Visits of other PBEs Skjerjavatnet parkering (965m) 28.08.2020

Kjørte mot Gullbrå og tok av fra veien like etter Trefall og kjørte opp anleggsvei skiltet Holskarvegen. Grei veistandard og kjørte opp til Skjerjavatnet parkering. Var her oppe for 2,5 uke siden også, men da var Skjerjavannet islagt og ikke mulig å padle. Vi var litt spent på om isen var forsvunnet, men har vært mye fint og varmt vær i mellomtiden og heldigvis var vannet så godt som isfritt. Noen isfjell som fløt rundt. Blåste opp båtene og bar sekkene og packraftene ned til vannet, var ett båtutsettingsted like ved demninga her. Padlet innover Skjerjavatnet, litt bølger og vind. Det begynte å bli sent så vi fant oss et fint sted å sette opp telt ca 2,5 km fra demninga. Neste morgen var det klart for ny kommunetopp. Vi tok med oss dagstursekk og lot telt og resten av bagasjen stå igjen. Padlet inn Lonevågen og forbi Loneden og fant ett fint sted å gå i land ved nordryggen av Skjerjavasshovden, ca 30 minutters padletur i rolig tempo. Greit å finne ei god rute opp her. Så ikke toppvarden før vi var nesten oppe. Kom noen tordenskrall i det fjerne i det vi gikk opp, men var heldigvis langt borte og kom ikke nærmere, men så at det gikk endel regnbyger i det fjerne. Gåturen opp til toppen tok ca en time. Ett lite opphold, fin utsikt, samme vei tilbake. Vi hadde egentlig tenkt å padle videre til andre vann, men så fra toppen at de fremdeles var islagt, så da ble det retur til teltet og å holde seg på Skjeravatnet. Det kom noen skikkelige byger etter at vi kom tilbake til teltet. Overnattet en natt til på samme sted. Neste morgen pakket vi sammen og padlet sørover på Skjerjavatnet til vi fant ei fin øy vest for Skjerjavasshovden der vi slo opp telt, var fint vær da vi padlet, men kom ei skikkelig regnbyge akkurat da vi hadde fått opp teltet. Da det hadde regnet fra seg tok vi båtene og padlet over til vestsiden og gikk opp på Reinsnova. Fin tur og god utsikt på toppen, men trigpunktet var dårlig vedlikeholdt og hadde falt ned. Tilbake til teltet etterpå. Neste dag pakket vi sammen og padlet de 5,5 km tilbake til demninga i lett motvind. Bjørn var med.
Vi har vært på flere packraft turer i Stølsheimen, sjekk ut Bstur.no og artikkelen Stølsheimen - mange muligheter for packraftere

Fremdeles noe is
Skjerjavasshovden sett fra båten
Fint å gå opp langs nordryggen
Varden på toppen
Packraft er ett supert fremkomstmiddel
Skjerjavasshovden sett fra Reinsnova

Fin måte å ta toppen på

Written by Sea2Summit 08.09.2020 18:52

Må bare ha meg en Packraft!

Sv: Fin måte å ta toppen på

Written by Sola19 08.09.2020 22:16

Løp og kjøp, kan virkelig anbefales, tar lite plass, kjapt å blåse opp og tåler mye juling:)

Virkelig origininale

Written by Stigun 07.09.2020 13:58

tilnærminger du har til mange av kommunetoppturene dine, Solveig! Ingen kan beskylde deg for å velge enkleste rute til turmål ene dine/deres! Spektakulært med isfjell i Skjerjavatnet i slutten av august, sier litt om hvilken snøvinter vi har bak oss. Gratulerer!

Sv: Virkelig origininale

Written by Sola19 08.09.2020 22:20

Det er gubben som har fått opp øynene mine for packraft, så veldig fint å kunne kombinere topp og padletur. Var veldig overrasket over den sene sommeren, trodde nesten ikke mine egne øyne da Skjerjavatnet fremdeles var islagt i begynnelsen av august da vi var der første gang. Heldigvis var det padlbart nå, siste sjanse før jeg skulle tilbake til Tromsø