To øytopper i Solund (09.11.2010)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Håfjellet (202m) 09.11.2010 14:00
Hammarstakken (159m) 09.11.2010 16:35

To øytopper i Solund

9. november 2010. Vi tok først fergen fra Rysjedalsvika til Krakhella, kjørte videre vestover til Hardbakke til fergestedet Daløy vest på Rånøya, og tok en grei liten ferge over til Ytre Sula. Kjørte sørover på øyen nesten til Nåra. Gikk gjennom utmark i reativt tungt terreng uten sti med mye einerbusker og våte myrområder. Ellers var fjellet av konglomerattype, og veldig fint å gå på. Først gikk vi nordover et godt stykke til vi var i nivå med toppen, deretter østover ned i en liten dal og så bratt opp mot toppen.Fantastisk flott utsikt på toppen rett vestover med blått hav så langt øyet kunne se. Raskt ned igjen til bilen for å nå fergen tilbake. Vi brukte vel en time opp og 30 min ned igjen. Turen er omtalt i Opptur Sogn og Fjordane på s. 312-13. GPS: 2.69451 67.73655

Håfjellet på Ytre Sula fra sørsiden
Håfjellet på Ytre Sula sett fra fergestedet på Daløy på Råøyna

Etter det flotte Håfjellet på Ytre Sula sto Hammarstakken på naboøyen Råøyna for tur. Vi kjørte inn en liten sidevei til garden Lia og stoppet ved enden av veien. Derfra gikk vi nordover i utmarken opp og ned mellom små koller og myrområder øst for Sætrevannet. Endel sauestier i området, men vi fant ingen sammenhengende sti før vi nærmet oss toppen. Flott murt, lang steingard før siste bratten opp mot toppen. Her var det lett å gå da einebuskene var brent ned. Toppen var meget markert med bratte fjellsider ned mot havet i NV. Flott utsikt mot Alden og Kinn og ned mot et lite gårdsbruk ved foten av fjellet (Leirvika). Vi brukte ca. 1 time opp og 45 min ned. GPS: 2.70049 67.79360

Varden på Hammarstakken. Utsikt mot nord. Alden litt til høyre i bakgrunnen, Høgkletten på Værlandet litt til venstre for denne