Lysingen i Sømna (19.08.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Lysingen (648m) 19.08.2020
Jeg kjørte inn mot Dalbotnan og videre inn mot gården Aunet. Ved innkjørselen sto et skilt mot Lysingen, noe jeg synes gjorde det "greit" å kjøre inn til gården. Jeg følte likevel for å spørre bonden om det var greit å parkere i nærheten. Han var veldig hyggelig og viste meg en fin plass å stå på. Etter å ha ønsket meg en god tur oppover i tåka, labbet jeg innover veien langs Aunelva. Fulgte skilting mot Fjelldalen og snart gikk det bratt oppover lia. Der stien mot Lysingen gikk av til venstre, var det godt rødmerket på noen steiner. Ruta oppover Gråheia, som for øvrig bærer navnet sitt med rette, var grei å følge hele veien og var både vardet og merket. Tåka lettet så vidt på sløret da jeg sto oppe ved den store toppvarden, og viste at det på gode dager er god utsikt herfra. Samme vei tilbake igjen.
Fin vei å følge fra gården Aunet og opp mot Fjelldalen
Bratt stigning gjennom skogen inn til Fjelldalen
Utsikt vestover mot fjorden
Lysingshesten ses fra stigningen oppover Gråheia
Toppvarden dukker opp i tåka
Lysingen i Sømna
Tåka letter så vidt på sløret, Lysingshesten ses til høyre i bildet