Raisduottarhaldi i Nordreisa og en tur innom Finland (11.08.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Halti (1,328m) 11.08.2020
Háldi (1,331m) 11.08.2020
Ráisduottarháldi (1,361m) 11.08.2020
Ridnitšohkka (1,316m) 11.08.2020
Etter bomturen i 2005 var jeg nødt til å reise tilbake til dette området for å få med meg både kommunetopp og Finlands høyeste. Denne gangen var været mye bedre og kart/kompass og GPS på plass:-)
Jeg kjørte inn til P-plassen innerst ved Guolasjavri kvelden før og la meg tidlig. Veistandarden var omtrent like dårlig som jeg husket den sist, og det går fort 1,5 timer inn disse 3 milene hvis man ikke har bil som er spesielt egnet for dårlige veier! Derfor var det fint å kunne våkne opp rett ved utgangspunktet og slippe å starte dagen med mye kjøring. Jeg hadde godt selskap av mange Finner og noen Tyskere som hadde tatt turen inn hit med Haldi som hovedmål.
Jeg våknet tidlig og labbet i vei kl 05:30 oppover lia i flott morgenlys. Jeg tenkte at denne dagen er jeg garantert først i løypa, men der tok jeg feil gitt! En tysker hadde startet en halv time før meg, og jeg så ham øverst i lia da jeg var kommet gjennom porten i gjerdet. Da jeg kom opp på fjellryggen til Raisduottarhaldi kom jeg inn i morgentåka som ennå ikke hadde lettet, og ved toppen møtte jeg tyskeren. Han hadde satt seg til for å vente til tåka skulle lette før han ville gå videre til Halti. Vi hadde nok vært litt vel tidlig avgårde denne dagen... :-)
Etterhvert ruslet jeg sakte avgårde mot Haldi. Hele tiden ble tåka litt lettere og sola som var meldt var helt tydelig i anmarsj. Jeg gikk bortom grenserøys 304 før jeg dreide noe til høyre frem til Finlands høyeste punkt, Halti. Ved grenserøysa som ligger litt nedenfor selve toppunktet, var det plassert en "selfie-postkasse". Rart at ikke grensa går over selve toppen, den høyeste toppen i Finland er jo egentlig Ridnitsohkka som ligger like ved siden av. Planen min var å fortsette videre over dit, men da var jeg avhengig av sikt pga at jeg kun hadde gps-kart over norsk side. Heldigvis lettet tåka helt da jeg inntok nista mi på Haldi, og dermed var det bare å labbe avgårde retning toppen. Tyskeren ville heller gå litt ned i dalen for å se seg om litt der. Turen over til Ridnitscohkka ser litt drøy ut, men til tross for at det er steinete og goldt var det greit å gå. Ridnitscohkka har to toppunkter og for meg virket det som at høyden med masta er den høyeste. Jeg besøkte naturligvis begge punktene for å være på den sikre siden:-)
På turen tilbake gikk jeg innom den lavere grensetoppen Ruvdnaoaivi ved rr 304A før jeg tok direkte kurs tilbake til bilen slik at jeg kom ned dalen øst for Raisduottarhaldi.
Flott morgenlys fra leirplassen innerst ved Guolasjavri
Det er merket sti opp til Raisduottarhaldi
Reingjerde som må passeres før man kommer opp på det flate partiet før toppen
Morgentåka er i ferd med å slippe taket over Raisduottarhaldi
Raisduottarhaldi, høyest i Nordreisa kommune
Grenserøys nummer 304 ligger nordøst for Haldi
Det laveste toppunktet på Ridnitscohkka med fin utsikt østover videre inn i Finland
Ridnitscohkki er den høyeste selvstendige toppen i Finland selv om den er noe lavere enn Haldi
Alle fasiliteter tilgjengelig på Ridnitscohkki :-)