Finnheimfjellet og Breidalfjellet (21.08.2020)

Written by guen0062 (Brian Guennigsman) GSM

Ascents Breidalfjellet (889m) 21.08.2020
Finnheimfjellet (1,148m) 21.08.2020

Jeg hadde planlagt lenge at i dag skulle være tur dag men minste datteren ble syk og jeg måtte være hjemme med henne på min fridag. Når fruen var ferdig på jobb kjørte jeg rett til fjells for det som mest sannsynlig bli årets lengst tur. Været var perfekt. I følge ti på topp hefte skulle turen ta 6-9 timer så jeg hadde med meg hodelykt og trodde jeg ikke skulle komme meg hjem før neste dagen. Denne turen er helt fantastisk. Først gjennom litt myr med masse moltebær, så opp ved siden av en elv med flere fantastiske små foss. De første 5ish kilometer er slakk oppover i myr og stier at med elven. Etterhvert kommer man til en område med masse stein (ca. 100 meter oppover) før det blir ganske så bratt oppover resten av veien. Her var det så å si ingen stein men masse spor etter lemen. Når man kommer ganske langt opp flater det litt ut og det blir litt mer steinete. Når man nærmer seg toppen er utsikten helt fantastisk. På toppen gikk jeg litt lenger ut mot kanten for å se ned i vannene nedenfor. Utsikten er neste uslåelig og er en av mine favoritter gjennom tidene. Det blåste ganske mye på toppen så tanken på å spise var ikke høyt. Bestemte meg istedenfor for å spise mens jeg gikk ned. Når turen ble planlagt hadde jeg et lite håp om å rekke å ta Breidalfjellet samtidig (spare innmarsjen av ca. 5 km) men på grunn av tiden jeg startet var håpet ikke høyt. Men turen opp til Finnheimfjellet gikk mye raskere en jeg hadde beregne så turen gikk opp til Breidalfjellet også. Gikk opp den mest direkte rute jeg fant og etter 45 minutter var jeg på toppen. Det var litt luftig den veien jeg gikk men sparte meg for flere kilometer. Når jeg kom på toppen måtte jeg bare fortsette for å komme meg ned til dalen før det ble altfor mørkt. Til slutt kom jeg tilbake til bilen, sliten men i ekstase etter en fantastisk fin tur. Årets beste så langt (selv om beinene sliter flere dager etterpå).