Stranda: Bustegane (21.08.2020)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Frøysadalen (375m)
Endpoint Frøysadalen (375m)
Ascents Bustegane (1,147m) 21.08.2020

Etter turen til Klovningsnibba, kjørte jeg videre oppover Frøysadalen en liten km. Parkerte ved stistart mot Vatnedalsvatnet. Her kom jeg i prat med en sprek kar i åttiåra. Han skulle i vei oppover et stykke og plukke blåbær. Han var en skikkelig spreking, trente x 3 i uka sammen med en gjeng i 70 og 80 åra. Det var både tredemølle og vektrening, og han hadde allerede vært på en av disse treningene tidligere denne morgenen - imponerende !!

Etter en særs hyggelig prat, tok jeg farvel og la i vei oppover traktorveien som etter hvert fører videre over på stien mot Vatnedalsvatnet . Jeg passerte utrolig mye flotte, store og søte blåbær på vei oppover, og jeg regner med at den spreke karen fikk plukket i både bøtter og spann.

Tok av fra stien like før vatnet og gikk over ryggen mot Bustegane. Lettgått terreng, som ble brattere etter hvert, men veldig greit å gå. På toppen var det ingen synlig varde. Jeg la derfor opp noen steiner for å markere toppunktet. Her tok jeg meg en ørliten stopp, men ønsket ikke å somle altfor mye, da skylagene som raskt kom stigende var både mørke og regnfulle. Så og si samme retur, til tross for at Gps sporet på retur vil ha det til at jeg krysset over elva, noe jeg ikke gjorde. Regnet kom, da jeg nesten var nede - god timing! En herlig dag i et fantastisk flott område hvor jeg har hatt mange flotte turer også tidligere :-)

stistart
Oppe ved Vatnedalsvatnet hvor jeg tok av fra stien
Mot Klovningsnibba, sørtoppen
Min lille varde på toppen, med utsikt mot Lianibba
Mot Bustegane
Måtte ta meg en et par minutters timeout i den lille blomsterenga :-)
Vanskelig å gå forbi så utrolige mye deilige blåbær  - må bare hive innpå !!!
Vanskelig å gå forbi så utrolige mye deilige blåbær - må bare hive innpå !!!