Min lengste Kommunetopp! (10.08.2020)  6

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Start point Svenskegrensa (680m)
Endpoint Hellmobotn
Ascents Bjørntoppen (1,520m) 10.08.2020
Visits of other PBEs Baugebua (785m) 10.08.2020
Paurohytta (695m) 10.08.2020
Røysvatn (800m) 10.08.2020
Sitashytta (620m) 10.08.2020

10-13.august
Så ble det endelig Grenseleden i Narvikfjella!
Denne turen har jeg sett fram til lenge og nå var værmeldinga bra.

Starta mandag ettermiddag fra svenskegrensa opp fra Skjomen (taxi hit) og gikk kveldstur inn til Sitas med stor og tung sekk (flere på hytta her).

Roanesdalen før Baugebua

Tirsdag i knallvær fra Sitas gjennom fine Roanasdalen og Baugebua (nødbu) og videre over til Båvrojavrre og til Pauro. Her var det masse snø og tom. is på vannet!
På Paurohytta kan du sitte i sofa'n å se på Bjørntoppen.

Bjørntoppen og Båvrojavrre i front

Onsdag tok jeg av fra Grensleden etter den falleferdige brua og gikk oppover mot Bjørntoppen.
Var spent på forholdene rundt Bjørnebreen, men det viste seg (som jeg antok) at den var mye mindre enn kartene viser. Det gikk derfor veldig fint å runde nordvest for høyde 1356 uten å trampe ut på isbreen.

Hengebrua ved Pauro er moden for rep

På vei opp mot toppen, kom dessverre tåka sigende og jeg så mer eller mindre ingenting i snøen. Kun noen mørke fjellpartier og GPS'en som ledet riktig vei ...
Men toppen ble tatt etter "kun" 48km og 2032hm.
Været var ellers upåklagelig (shortsføre) og fikk skimtvis sikt ned til Bjørnevatnet.

Bjørntoppen ifg. GPS'en ...
Varden på Bjørntoppen i dimman ...

Ned til Røysvatn ble derimot en liten utfordring når jeg ikke hadde gått opp her, med bratte og våte sva.
Kom meg imidlertid velberget ned etter noen krysninger og ankom Røysvatnhytta rundt 19:00. Tid for ytterligere en Real, men ingen øl …
Og da forsvant dimman og jeg kunne se toppen fra hytta. Så mao. så jeg toppen fra både Pauro og Røysvatn, men ikke omvendt ...

Bjørntoppen fra Røysvatn

Torsdag var det bare komme seg opp tidlig. Hadde bestilt båt kl 20:10 i Hellmobotn og iflg. UT.no er dette en tur på 16-18t. Ca 37,5km men med 4-5 elvekrysninger og tung sekk satte jeg av 12t til disp. Dette er en lang tur i veldig fint område og kunne nok heller tatt med telt og delt den opp i 2 dager.

Første elvekrysning etter Røysvatn

Uansett avsluttet med Norge på det smaleste og et utrolig fint terreng før bratta ned forbi Nord-Europas største juv og så kom regnet og mygga, og da gikk det fort nedover.

Start Norge på det smaleste

Glad og fornøyd etter 11t idag og totalt 93km og 3129hm på min aller lengste Kommunetopp ...
Da smakte det med øl og pizza i Kjøpsvik!

Hellmobotn etter lang og fin tur!