Tveitakvitingen - Fusa og Samnanger, 324/404 (15.08.2020)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Tveitakvitingen (1,299m) 15.08.2020
Visits of other PBEs Mødalsveien parkering (370m) 15.08.2020

Vi hadde overnattet i telt på NAF campingen på Kvamskogen, og kjørte derfra de få hundre metrene til Mødalsveien parkering som ligger på høyre side når en kjører mot Hardanger etter å ha passert alpinanlegget. Her var det noen gjesteparkeringsplasser, 100 kr som betales med vipps for en dags parkering. Vi slo til på det og satte fra oss bilen. Veien videre er stengt med bom som bare hyttefolkene kan åpne. VI fulgte Mødalsveien innover forbi alle hyttene og helt inn til ett lite hyttefelt der veien slutter. Veien gjør her en 90 graders sving, mens stien man skal følge går rett frem. Kjempefint vær og masse folk. Det var ett par skilt til Tveitakvitingen langs Mødalsveien, men resten av turen var det ingen skilting. Vi kom ganske raskt til ett stikryss og var litt i tvil om hvilken vei vi skulle ta. Jeg hadde tatt bilde av ett infoskilt ved parkeringsplassen som viste ett kart med to inntegnede ruter til toppen, disse var ikke markert på kartet mitt. Vi valgte å ta stien til høyre i krysset (32v 6693816 332877), som ifølge infotavla skulle gå opp via Kjelsvatnet. Grei sti å følge opp til vannet, bratt stigning så fikk opp pulsen. Idyllisk inne ved Kjelsvatnet, og vi fulgte stien og varding på østsiden av vannet, noen få snøfelt å krysse her, før stien skulle fortsette opp lia og ende opp litt vest for Gråskorvenuten. Så ikke mer til stien eller vardingen etter at vi hadde forlatt vannet, noen dyretrokk her og der, men ikke vanskelig å finne en fin vei opp. På slutten fulgte vi snøfelt som var lett å gå på. Den andre stien går på østsiden av Gråskorvenuten og de møtes rett nedenfor denne toppen. Den andre stien var veldig tydelig å følge og godt varde. Det var også denne alle andre fulgte så det er tydeligvis normalveien opp. Kjempefin utsikt mot Hardangerfjorden og Folgefonna nå og Tveitakvitingen lå og lokket i det fjerne. Fremdeles mye snø i fjellet så det ble mer og mer snøgåing jo høyere opp vi kom. En gang holdt vi på å gå feil, det var når vi var kommet til Gråfjellet, da det var vardet i flere retninger og det la ikke vi merke til, fulgte bare de vardene vi så, men fant fort ut at de ikke gikk i rett retning så fikk justert kursen igjen og kommet inn på rett sti med rødmerking. Det ble litt brattere på slutten, men relativt lettgått terreng. Sola skinte fra blå himmel og det var shortsføre, noe som vi ikke har hatt mye av på våre turer i sommer. Massevis av andre folk som også hadde tatt turen til toppen i dag. Vi koste oss i sola og hadde det ikke travelt med å bli ferdig med turen, så brukte nesten tre timer og 50 minutt til toppen inkludert noen pauser underveis. Tilbake gikk vi normalruta hele veien. Syntes det var fint å gå om Kjelsvatnet opp så vil egentlig anbefale den rundturen vi tok istedenfor å gå normalveien opp og ned. Brukte totalt 7 timer og 10 min, og gikk i rolig tempo med flere pauser. Bjørn var med.

Kart som sto ved parkeringsplassen med de to alternative rutene tegnet inn
Kjelsvannet
Snøpartiet vi fulgte opp siste biten fra Kjelvatnet mot stikrysset
Tveitakvitingen, fremdeles mye snø i terrenget
Utsikten på vei opp kan man ikke klage på, hardangerfjorden og Folgefonna i bakgrunnen
Folksomt på toppen

Gratulerer med

Written by Stigun 24.08.2020 21:53

Tveitakvitingen, kanskje bergenseres skitopp nr 1, hvor jeg selv har vært flere titalls ganger på ski helt tilbake til slutten av 1970-tallet. Artig med bilder fra sommertur, utrolig mye snø. Gratulerer også med flere andre fine kommunetoppturer i vårt nærområde!

Sv: Gratulerer med

Written by Sola19 24.08.2020 21:58

Takk for det, hadde egentlig tenkt å ta den på ski i vår, men av forskjellige grunner ble det ikke noe av. Heldigvis er den veldig fin som sommertur også! Gratulerer til deg med mange nye topper i sommer, du begynner å puste meg i nakken :)