Tekslefjellet (19.06.2012)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Storlidalsfjellet (421m) 19.06.2012

Kveldstur!

Gikk inn fra starten av Hollaseterveien ved Helgelandsheia. Hadde en erindring av at turboka for Nome nevnte dette stedet som utgangspunkt for en tur til Tekslefjell, og at det skulle gå en sti videre mot toppen fra enden av veien inn forbi Hollaseter. Så med en sti tenkte jeg dette kunne gå kjapt unna.

Fant greit stien fra enden av veien og kursen var satt. Men om dette var den vanligste veien betvilte jeg litt underveis da stien bar preg av å være nokså dårlig tråkket. Og nå på sommeren var den til dels godt tilgrodd av vegetasjon. Mye gress og våt skogsbunn ga også trivelige forhold for flåtten.

Et par hundre meter nedenfor Teksletjenn i et vått myrsøkk så jeg ikke noe mer til stien, så da var det bare å tråkke seg rett opp den noe rotete og tette lia opp mot tjernet. Her gikk det nokså trått. Viste at stien skulle komme opp vest for tjernet så jeg gikk i den retningen, men så egentlig ikke noe mer til noe sti før jeg var oppe på toppen ved kassa med besøksboka. Fint toppområdet og grei utsikt. Fulgte stien fra kassa ned mot vestsiden av tjernet hvor stien tok retning vestover. Fulgte stien et lite stykke for å se om den dreide mer i min retning, men det latet til at dette var en annen sti som kom opp fra en annen kant. Stien her var betraktelig bedre og her var det også merket med gamle plastbånd innimellom. Jeg gjettet at stien endte ned mot Rønningen ved Langen, så jeg snudde og gikk i retning mot der jeg kom i fra. Ser nå i ettertid ut fra ”la1ena” sin beskrivelse, at stien ender som antatt nede ved Rønningen. Så det er absolutt å anbefale å starte fra vestsiden i stedet, om man vil ha en enklere og greiere tur opp. Tipper glatt at Rønningstraseen er den vanligste veien opp.