Skardstinden - August 2020 (09.08.2020)

Written by Olkrag (Ole Kragseth)

Start point Geitsætre (1,006m)
Endpoint Geitsætre (1,006m)
Ascents Dumhøe (2,181m) 09.08.2020
Søre Dumhøe (2,174m) 09.08.2020
Nåle (2,310m) 09.08.2020
Skardstinden (2,373m) 09.08.2020
Vestre Skardstinden (2,221m) 09.08.2020

Dag tre av Jotunheim-helgen med Sveinung. Teltet stod nå i Leirdalen så det kort vei til turstart ved Geitsætre. Været var strålende. Helt blå himmel og vindstille. 1000 meter stigning rett fra start var drøyt, men når vi kom opp på steinsletten og så inn mot Skardstind og Nåle så var bakken opp fort glemt. For et fantastisk fjell. Vi fortsatte direkte mot Vestre. Der begynner ryggen med de fire hammerne opp til Skardstinn og videre til Nåle. Synet derfra er skremmende og imponerende. Hammerne kan klatres eller omgår i løse renner til høyre. Vi valgte å omgå de tre første, men gikk opp på ryggen og klatret den siste. Rennene var løse og bratte. Det var mye morsommere å klarte. Fra toppen hadde vi en imponerende utsikt i alle retninger. Spesielt fint å se rett over Storjuvbrean mot Galdhøpiggen. Fra toppen gikk vi ned et stykke mot Nåle, og kløv opp på denne. Her var utsikten om mulig enda bedre. På returen rappellerte vi de tre første hammerne, men gikk rundt den siste da vi var noe usikker på taulengde. Fantastisk følelse å være tilbake på Vestre å se på ryggen vi nettopp hadde gått. Derfra var det via Dumbhø og lang retur ned igjen til Geitsætre.
NB: Det var ikke lett å finne vann over ca. 1500 meter. Iom. at vi tilbrakte ca. 11 timer over "vanngrensen" så ble det sparebluss på drikken. Vi hadde heldigvis med koker så vi fikk smeltet litt snø på returen. Om ikke ville vi nok svimlet ned bakkene.