Drømmen på Skeie FT (12.08.2020)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Krossbu (1,275m)
Endpoint Krossbu (1,291m)
Visits of other PBEs Krossbu (1,270m) 12.08.2020
Krossbu parkeringslomme (1,250m) 12.08.2020

Kjempedag på Skeie blant Smørstabbtindene

En virkelig god dag på jobb i fjellet på oppdrag for Jotunheimen Arrangement. Uvær, snø og uvante Juli-forhold hadde preget den siste tiden, noe som gjorde at jeg hadde hatt løpende kontakt med Niels, Espen og Kilian, turens gjester, i henhold til en alternativ plan b. Plan b ble diskutert til mye, men Sokse fra vest ved kjipe forhold på turdagen, Torfinnstraversen, Skardstinden og Hellstuguryggen fra nord mot sør mm om værforholdene skulle blir for ille. Så banker selvfølgelig høytrykket inn et par dager før og melder tidenes vær. Vindstille, stekende sol og høye temperaturer. Skeie fra sør skulle bli en drømmedag for trioen med en håpløs østlending som fører. Planlegging, presentasjon og diskusjon av rute, samt tilpasning av utstyr ble gjort utenfor Krossbu kvelden før og forventingene sto i taket.

Sjekk også ut http://www.kilianmunch.no for Kilians fotoarbeid! Bildene med høy kvalitet i denne artikkelen er hans imponerende arbeid. Alt det andre lortet er det mobilen min som står for. Tusen takk for flotte bilder!

Klar gjeng for dagens eventyr!

Vi bestemte oss for å starte litt senere enn normalt denne dagen etter min forrige opplevelse på Skeie da det var opptil 30 personer samtidig i sørveggen og videre mot toppen. Et kaos uten noe kos, så vi tok det med ro og lot traverslagene gå foran oss så vi kunne nyte klatringen i fred. Benyttet tråkket som går direkte opp til Leirbreen og siktet oss inn på laveste punkt mellom Skeie og Kalven. Breen var fin i dag med luftig porøs pjolteris øverst og med en flauvind fra sør, herlig!
Det kom frem under gårsdagens turplanlegging at det var noe høydeskrekk innad i gruppa. For å forsikre meg om at de ville være stødige nok til å klatre sørveggen og mestre østeggen ut, bestemte jeg meg for å lede direkte opp til Midtre Kalven gjennom bresprekkene her, dog det var også mer snø og herved bedre forhold enn lengre bort. Eggen videre mot Skeie gir en trygg, men mildt møte med høyden hvorav sørstupet kan for mange virke noe luftig. Med litt skjelvene ben klarte de dette helt utmerket og ingenting sto i veien for ferden videre mot Skeies sørvegg.

Dagens mål
Spennede opp mot Kalven
Fornøyd med dagen
Mot Skeie

Jeg bestemte meg for å føre og heretter en alene som også fikk i oppgave å sikre meg, før de to andre klatret samtidig med 5-10m mellomrom på topptau i hver sin ende av tauet. Vi hadde veggen helt for oss selv, sola stekte og naturopplevelsen var sterkt til stede med varmt fast og tørt fjell, vindstille, og med den kolossale Smørstabbreen under oss, uten en lyd. Deilig å være i nuet. Første taulengde fullførte alle tre utmerket og det ble ti minutter til å nyte varmen på hylla. Denne hylla er bare så fantastisk med perfekt solretning og gode sitteplasser. Tauet gjengen i bånd over kaminen og videre til ny standplass. Mens jeg klatret neste lengde nøt trioen varmen på hylla. God stemning!

Første standplass

Vurderte diederet til venstre, men bestemte meg for å prøve varianten ut til høyre. Ekkel denne her i vått føre med mye sva og lite tak for hender. Ruta jeg valgte gikk ut til høyre, så et parti tilbake til venstre består av traversering på lister og sva, før det avsluttes med et buldrecrux opp til et nytt fottak og heretter et godt tak til hendene. Herfra opp til standplass i hakket ned fra vest-toppen. Denne lengden er kortere enn diederet, men mindre morsom etter min smak. Espen sikret og heretter klatret etter meg, før Niels og Kilian kom til sist. Lang og god lunsj med Real turmat, sykt god S.

Rock on!!

På toppen av Skeie ble det en del foto og masse bilder, noe det forsåvidt ble hele turen. Bortover eggen gikk det jevnt og greit, trioen fikset dette meget bra. Lite stopp ved den artige Skeie-bolten, et fett fenomen bortover eggen. Her valgte jeg å ta på tauet. Fremfor å rappellere ned den 6meter høye hammeren, ble det omgåelsen i nordflanken. Jeg syns denne er virkelig fet. Umulig å gå feil dog, hvorav disse rennene er svært tydelige. Har tidligere prøvd å gå lite ned og rett opp på eggen, og helt ned til breen, men i dag ble det en mellomløsning. Vanskelig å sikre og ekkel i henhold til fall. Det blir dermed ikke denne varianten igjen, men gruppa fikset dette utmerket, dog med litt kjensel på høyden. Videre langs eggen gikk det veldig greit, den er svært snill og gir ikke andre utfordringer enn enkelte nedklyvninger av den milde graden, hvorav tauet egentlig er overflødig.

Sprell med godt hell
Takk for bilde Kilian!

På breen var det igjen på med stegjern og frem med isøks. Gode forhold ned breen her nå med digg bløt snø og passe bratt uten at det må gjøres masse nødvendige tilpasninger. Blåisen strekker seg nå snart helt opp til Skeie, varmen har virkelig gjort jobben på breen i år også. Den var jo så fin i juli, snødekt og vinterdekt...
Utenom et lite snublefall og sterk varme så gikk turen ned bra. Ned fra breen var det autostrada mot øl og cola på Krossbu. En herlig avslutning på en topp dag i fjellet. Mens Niels, Espen og Kilian kunne se frem til middag, banka jeg på videre mot Tyin med en regnværsdag i møte.

Tusen takk for turen Niels, Espen og Kilian! En virkelig god dag dette her.