Bukkehåmåren - telttur (11.08.2020)  6

Written by MarianneB (Marianne) GSM

Ascents Bukkehåmåren (1,910m) 12.08.2020 11:29
Visits of other PBEs Leirungsåe bru (1,072m) 11.08.2020 13:52

Endelig kom sommeren til Jotunheimen, og vi tok en etterlengtet telttur. Startet fra Vargebakken med tunge sekker, men med godt humør.

Bukkehåmåren lokker

Rundt 600 høgdemeter opp til leirplass ble som forventet tungt for litt utrente kropper med tunge sekker, men vi tok mange småpauser oppover lia.

Vi slo leir ved Bukkehåmårtjernet der vi slappa av og koste oss. Kay Arne fikk prøvd fiskelykken også, og fikk to fine ørreter som lønn for strevet.

Vi fikk ikke sove så godt, men iallefall litt, og etter en god frokost stod Bukkehåmåren for tur. Vi måtte selvsagt ut på "Bukkehåmårtunga", og utsikten derfra er fabelaktig. For ikke å snakke om utsikten fra selve toppen... Uforglemmelig! Kult å se ned på både Besseggen og Knutshøe som plutselig ble som de to minste Bukkene Bruse.

På tur opp, med Bukkehåmårtjønne i bakgrunnen
Kay Arne på "Bukkehåmårtunga"
Jeg på "Bukkehåmårtunga"
Bukkehåmåren ønsket oss velkommen med et smil
På toppen!
På toppen
Helt greit med lunsjpause her

Vi gikk mot Kvassryggen og runden ned mot Bukkehåmårtjønnet igjen. Ville spare krefter til turen hjemover. Kanskje vi får med oss Kvassryggen en annen gang på dagstur med lettere sekker.

Snart ved tjernet igjen

Så var det å pakke sammen, og ta fatt på veien ned igjen. Det ble tungt og vondt, og vi har vel sjelden vært så slitne. Men jammen var det verdt det.