Utlandet ble til Innlandet (08.08.2020)

Written by Snilen (Lars)

Start point Leirvassbu (1,410m)
Endpoint Leirvassbu (1,410m)
Ascents Midtre Rauddalseggje (2,016m) 09.08.2020
Store Rauddalseggje (2,168m) 09.08.2020
Mjølkedalstinden (2,138m) 10.08.2020
Visits of other PBEs Leirvassbu (1,410m) 08.08.2020
Olavsbu (1,440m) 10.08.2020

Etter å ha drodlet ulike alternativer til utenlandsturer i løpet av vinteren, gjorde verdens-situasjonen at det ble tur til Innlandet i stedet for Utlandet i år. Vi var også i Vestland, og teltplassen lå faktisk der. Teskjekjerringa samler topper etter en fillete utskrift av Røynes liste og jeg fikk være med på å tette noen av hullene i denne listen. Heldigvis fant vi et tidspunkt som passet med øvrige sommerplaner og ikke minst vær og føre-meldingen. Det var likevel fortsatt masse sne igjen i fjellet, men snefonnene var ofte enklere å ta seg frem på en steinrøysa.

Vi startet opp fra Leirvassbu i 14-tiden og hadde en passelig vandring med tunge sekker inn til sørsiden av Rauddalsbandet der vi etablerte basecamp i 1500 meters høyde.

Prima teltplass
Prima teltplass med blomsterbed
Flislagt fortelt - her kjører vi stil når vi skal ligge her i 3 netter !

På dag 2 gikk turen opp til Rauddalseggen. Litt hard sne på morgenkvisten, men vi kom oss da over kammen syd for 1812-toppen og ned mot Skardalsvannet, der vi fulgte dalen oppover på sne til laveste punkt mellom store og midtre Rauddalseggje. Fine rygger å gå derfra opp til den høyeste toppen, ned igjen samme vei og så litt brattere opp til midtre Rauddalseggje. Nedturen fra denne langs nordflanken var en trasig affære, bare steinrøys og drit. Det hadde nok være kjappere å klyve ned på bandet og springe snøfonna ned. Tungt på slutten av dagen. Vi brukte 9 timer på turen som er ca 7 km i luftlinje fra punkt til punkt. Det mest spesielle denne dagen var likevel at vi på en av sommerens fineste dager ikke så et eneste menneske. Ingen bygninger, radiomaster, fly eller annet var å se. Det eneste menneskeskapte vi observerte utover vårt eget pikk og pakk var noen stenvarder og den folketomme stien fra Olavsbu til Gjendebu.

Store Rauddalseggje sett fra basecamp
Lang vandring på sne opp til skaret mellom Store og Midtre Rauddalseggje
Bratt og morsom klyving opp til Midtre Rauddalseggje. På ett punkt smøg Teskjekjerringa seg på gjennom en smal sprekk på baksiden av en stor blokk, mens jeg rundet på utsiden, noe utsatt.
Ryggen opp til Store Rauddalseggje
Utsiktsbilder fra toppen
På Store rauddalseggje
Toppdram-ansvarlig i arbeid
Slitne etter å ha kravlet oss ned steinrøysa fra Midtre Rauddalseggje
Kjekt å ha teltplass med egen spa-avdeling. Godt med et bad i bekken her etter toppturer.

På dag 3 gikk turen til Mjølkedalstinden, via Olavsbu. Her fant vi snefonner opp mot toppryggen, som var luftig og fin å gå til topps. Noen skydotter denne dagen, men ikke særlig plagsomt. Fotoapparatet lå dessverre igjen i basecamp denne dagen.

Dag 4 stod vi tidlig opp for å rekke kolonnekjøring fra Leirvassbu 11:30. En flott morgenstemning i fjellet. Det ble en tur rundt stavkirken i Vågå for å besøke graven til Jo Gjende på vei ned i sivilisasjonen.