Gravdalsfjellet og Damsgårdsfjellet (11.08.2020)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Eikelifjellet i Bergen (258m) 11.08.2020 21:49
Visits of other PBEs Viggohytten (305m) 11.08.2020 21:26
Eikelisteinen (250m) 11.08.2020 21:49

I dag ble det en ny tur til vestsiden av Fyllingsdalen. Fra Vestlundveien fulgte jeg vei og sti opp til Nordnæsdalen, før det bar opp til Olsokfjellet og Damsgårdsfjellet. Deretter bort til Gravdalsfjellet og ned forbi Viggohytten. Denne hytta har for øvrig en veldig fin beliggenhet med god utsikt. Det ble en avstikker til Fyllingsnipa før jeg dro bort til Eiklifjellet og Eiklisteinen.

Klokka nærmet seg 22, og det begynte å bli mørkt i skogen. Jeg fulgte stien litt nordover, før jeg fant en sti som gikk i østlig retning. Det viste seg at stien gikk utenom et par store myrer og i riktig retning mot Vestlundveien. Et stykke nedover tok jeg feil sti, så det ble en tur utenom sti det siste stykket. Jeg ser av kartet at jeg burde holdt litt lengre nordover den siste delen, der det er avmerket sti på kartet.

Fra Olsokfjellet mot sør. Gullsteinen til venstre.
Fra Damsgårdsfjellet mot nord utover Byfjorden.
Fra Damsgårdsfjellet mot nordøst. Mastene på Rundemanen til venstre og Ulriken til høyre.
Fra Gravdalsfjellet mot vest. Lyderhorn til venstre.
Fra Fyllingsnipa mot Gullsteinen. Tunnelinnslaget for den nye linja på Bybanen ses litt til høyre for midten.