Drømmedag, Sykkylven pf100 komplett (10.08.2020)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Visits of other PBEs Langsæterdalen parkering (380m) 10.08.2020
Myrsætra flyvrak (413m) 10.08.2020
Urkedalen bomveg (70m) 10.08.2020

Hadde i grunn planer om å fullføre Sykkylven i fjor, men slik gikk det ikke pga. nysnø midt på sommeren og manglende stegjern i sekken. Et av måla denne sommeren var derfor å få en liten revansj her, og som jeg sa i fjor, dette er ikke det verste området for en strafferunde! Med de tre siste toppenes lokalisasjon (Gullmorhornet, Vellesæterhornet og Urkedalstind) var det også store muligheter for å linke toppene sammen på en tur. Jeg luftet planene til Martin og han var umiddelbart gira, som alltid! Etter hvert ble hovedplanen noe utvida også, planen ble som følger: Gullmorhornet, Vellesæterhornet, Midtre, Bjønnatanna, følge ryggen så mye som mulig til Grøtdalstinden, Urkedalstinden, forsøke å komme over til Midtre Regndalstind, videre til Elsantindane, Bikkehella, følge ryggen ned til Saksa. En real langtur!
Vi satset på en bil på parkeringa til Saksa og en bil på Langsæterdalen parkering for å slippe noen seige kjedelige kilometer på grus til slutt. I sekken hadde vi stegjern, isøks, 30 meter tau og et par sikringsmidler.

Vi kjørte fra Ålesund til Urke med et høyt energinivå begge to, mye synging og sanger på hjernen igjennom hele dagen! Grei transport opp til ”fortoppen” sørøst for Gullmorhornet. Her startet moroa, fin og artig å følge denne til Gullmorhornet. Fra Gullmorhornet var det artig terreng med et par enkle klyvepunkt videre ned i skaret til Vellesæterhornet. Her ventet dagens kanskje smaleste parti, men med gode tak til hender og føtter hele veien. Over dette punktet fortsatte vi videre opp et svaparti, første gang jeg har vært borti sva på Sunnmøre tror jeg!

Ryggen vi fulgte opp til Gullmorhornet
Toppen av Gullmorhornet, vi kom som sagt fra venstre og skulle videre mot Vellesæterhornet
Martin på vei mot det smaleste partiet. Svapartiet venter like etterpå
Undertegnede på vei over, Gullmorhornet i bakgrunnen. Bak til venstre er Brunstadhornet og bak til høyre er Brekketindane
Opp siste parti til Vellesæterhornet. Ruta vi har fulgt så langt i bakgrunnen

Ble litt mat på toppen av Vellesæterhornet før vi fortsatte, ble en rappell på 13-14 meter ganske raskt etter hovedtoppen for å komme til Midtre. Fortsatte opp til Bjønnatanna som hadde et klyvepunkt, imponerende stor varde på denne!
Herifra prøvde vi å følge ryggen så mye som mulig bort til Svendtinden, men det ble dessverre stopp. Brukte litt tid på å finne egnet rappellfeste, men mye løst og uegnet fjell gjorde at vi snudde tilbake og slapp oss ned til breen via en renne, noe løst ned her. Gikk endel tid bortover her!

Toppen av Vellesæterhornet
Brekketindane, blir alltid litt ekstra glad når jeg får god utsikt til denne
Rappell ned fra Vellesæterhornet
Tilbakeblikk på Vellesæterhornet fra Midtre, rappell i øverste del, greit resten
Midtre Vellesæterhorn, litt anonymt toppunkt
Gira! Bjønnatanna til venstre og Vestlege Vellesæterhorn til høyre
Imponerende varde på Bjønnatanna
Tilbakeblikk på første del av ruta fra Bjønnatanna mot Svendtinden. Dette partiet gikk fint å følge ryggen på

Etterlengtet påfyll av vann før vi fortsatte. Det fristet ikke så mye å gå opp igjen til Svendtinden, så denne og Grøtdalstinden ble stryket (begge hadde sistnevnte fra før). Bakken opp til Urkedalstindane føltes lang i dag, men kom til slutt opp til snøpartiet hvor det blei retur i fjor. Nå var stegjern og isøks i sekken og feltet ble forsert helt uproblematisk. Greit videre opp til toppen.

På vei mot Urkedalstinden
Toppen er nådd og lista er fullført

Nå begynte turens største usikkerhetsmoment, traversere over mot Midtre Regndalstind. Har sett flere gå motsatt vei til de grønne nålene, men aldri noen fra Urkedalstind til de grønne. Vi ga det et forsøk og brukte mye tid på å finne vei her. Ble mye opp og ned forskjellige renner i løst terreng. Vurderte et par rappeller et par steder, men vanskelig å finne ”bombefester” i løst fjell. Kunne også vært smart med noe mer en et 30meters tau. Vi var veldig ambivalente om vi skulle fortsette eller snu, vi prøvde litt til et par steder, men fant ut til slutt at det kanskje var greit å snu. Det var ganske uoversiktlig og tidkrevende og med usikkerheten med kun et 30meters tau falt vi til slutt på at det var ålreit å snu, alltid kjipt når beina føltes såpass fine ut som de gjorde, men samtidig føltes det greit! Litt surt at jeg ikke klarte å få noen bilder herifra! God stemning på returen med fortsatt mye synging. Fikk hjelp av et par snøpartier ned til Grøtdalen. Fint å komme ut på stien ned til parkeringa igjen (ingen sti ned Grøtdalen). Ute på veien ble det et alikavel grustrasking til slutt, men slikt er fortjent når man ikke klarer opprinnelig plan! Vi hadde uansett hatt en strålende dag i fjellet og hovedmålet med turen ble nådd. Sunnmørsalpane er nok det fjellområdet jeg trives best i! Bare synd det ligger 8 timer i bil unna!

På vei ned til Grøtdalen. Trives med den utsikta her, selv om vi gjerne skulle ha avslutta på ryggen til høyre!
Start date 10.08.2020 10:06
End date 10.08.2020 20:41

Fin rapport

Written by oddis 07.09.2020 12:17

Takk for en flott rapport og gratulerer med å fullføre Sykkylven. Den lista er gjev :) Terrenget fra Urkedals og bortover frister :)

Sv: Fin rapport

Written by gedded 08.09.2020 20:12

Takk, mange fine turer og fjell i artig terreng her :) Absolutt, hadde vært gøy å komme seg over en gang!