Store Hellstugutinden (09.08.2020)  6

Written by alexw (Alex) GSM

Start point Spiterstulen (1,100m)
Ascents Nestsøre Hellstugutinden (2,255m) 09.08.2020 07:15
Store Hellstugutinden (2,346m) 09.08.2020 07:15
Visits of other PBEs Hellsutugåe broer 09.08.2020 07:15
Spiterstulen (1,106m) 09.08.2020 07:15

En flott augustdag i fjellet. Sol fra skyfri himmel og svak vind. Startet kl. 7 på Spiterstulen med Jor, og vi slo følge frem til starten på Urdadalsryggen. Det lå noen lave tåkeskyer over Visdalen, men skydekket var raskt i ferd med å lette, og etterhvert ble det helt skyfritt. Jor skulle ta seg over Urdadalstindane og bestige Semeltinden i tillegg, mens jeg hadde som mål å bestige Store og Nestsøre Hellstugutinden. En del ur og løse steinmasser enkelte steder opp til bandet mellom toppene, men ikke spesielt bratt. Siste biten opp til toppen av Store Hellstugutinden var selve ryggen noe bratt og smal, så jeg gikk litt til høyre der. Kjempeflott panoramautsikt på toppen - virkelig en topp verdt et besøk! Vindstille og varmt. Nestsøre Hellstugutinden er enkel på bestige, blir det for bratt opp ryggen kan man ta seg litt til venstre der. Nede i Urdadalen tok jeg en god pause ved det øvre Urdadalstjønnin. Vannet var veldig kaldt, men det varmet godt i solen på tørt land der i vannkanten. Fikk høre fra Jor dagen etter at han hadde tatt et bad der, må ha vært veldig kaldt, men sikkert forfriskende! Jor hadde tatt seg raskt over toppene, og var allerede på vei ned til Spiterstulen da jeg kom ned i Urdadalen. Han skulle på jobb kl. 18, så det forklarer hvorfor vi ikke tok returen tilbake sammen.

Bilder

Søre Hellstugutinden og Semeltinden fra Øvre Urdadalstjønnin.
Mot Gjendealpene fra Store Hellstugutinden.
Mot toppene ved Svartdalen i Gjendealpene. Hinnåtefjellet i forgrunnen.
På Store Hellstugutinden (2346 m). En formidabel utsiktstopp!
Utsikt mot vest fra Store Hellstugutinden.
Mot Visbreatinden med Hurrungane i bakgrunnen.
Fra Store Hellstugutinden mot Leirvassbu. Kyrkja til venstre, Storebjørn og Smørstabbtindane i bakgrunnen.
Hellstuguryggen høyt ovenfor Urdadalen. Legg merke til to reinsdyr i forgrunnen.
Bro i Visdalen. Store Urdadalstinden i bakgrunnen.