Skitur fra Geirangerfjellet. (09.08.2020)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Geirangerfjellet (1,050m)
Ascents Sætreskarshyrna (1,520m) 09.08.2020 12:29
Sætreskarsfjellet (1,606m) 09.08.2020 14:11
Punkt på Skjerdingdalsbreen (1,655m) 09.08.2020 15:16
Blåtind (1,663m) 09.08.2020 15:51

Det gikk rykter om fortsatt fine forhold for skiturer på Blåtind fra Geirangerfjellet. Med en fin søndag i emning brukte vi dagen som bil- og skiturister til Geiranger.

Vi tok første ferja (7.30) fra Molde, og slo oss sammen med resten av turisttrafikken fra Linge ferjekai. Fra kysten og innover var det endel lave tåkeskyer på fjella, men da vi kjørte ned Ørnevegen viste turistbygda seg fra sin beste side med speilblank fjord og bare få lave skydotter som kransa fjelltoppene. Fint å se Geiranger fri for dampende cruisebåter forresten. Etter litt bobilkøkjøring opp på fjellet igjen var vi klare for skitur under skyfri himmel.
Vi tok av på anleggsveien som går til høyre like før Djupvasshytta. Et lite stykke flomherja vei ga bilen morsomme utfordringer før vi parkerte ved ei snøfonn omtrent ved veis ende.

Vi skriver 9. august (!). Kjekt å kunne gå på ski fra bilen da. Med gode valg fant vi sammenhengende skiføre både opp og ned fra breen.

For å få en rundtur gikk vi i retning Grasdalsreset og runda etterhvert opp på breen fra den kanten.

På Skjerdingdalsbreen dukker nye topper opp over synsranda.

Etter å ha runda toppen av breen satte vi kursen utover mot Sætreskarshyrna. Fint glistrekk.

Varden på Sætreskarshyrna, rett under høyeste punkt. Fint sted for en rast.

Ruta videre mot Sætreskarsfjellet blir staka ut. Først en bakke ned til vatnet. Fin sommerslush øverst, litt vaskebrett lenger nede. Vatnet ser kryssbart ut.

Fast og fin snø over vatnet. Opp bratta var snøen svært gropete og hard. Skarejerna kom til god nytte, og vi fant etterhvert ei grei rute opp.

Oppe av bratta og Sætreskarsvatnet ligger under oss.

Fin snø oppe på Sætreskarsfjellet. Litt av og på med ski over her og en liten barmarksavstikker bort på toppen.

Terrenget stuper ned i Grasdalen og videre ut mot Stryn.

Utsikt fra toppunktet mot Grasdalen.

Utsikt fra toppen og austover. Oppljosvatnet delvis islagt.

God snødekning tilbake langs kanten av Grasdalsbreen. Fant akkurat sammenhengende passasje til venstre for sprekka forresten.

Tilbakeblikk østover. Fine skiforhold.

Nedrenn på Skjerdingdalsbreen.

I stigninga mot dagens siste topp, Blåtind. Flere som hadde prøvd skia der.

Siste stigninga mot Blåtind. Parkerte skia like under toppen.

Flere fristende topper vestover fra Blåtind. Sandskarhyrna (1690) framme til venstre. Bak t.h. dominerer Stolshyrna (1852) med oppsprukket bre.

Nordvestover bl.a. mot Holedalsegga og Holedalstinder.

Vi avslutta turen med nedkjøring fra Blåtind. Flott nedrenn på for det meste glimrende sommersnø: