Store Sølenkletten (08.08.2020)

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Start point Flollandsvangen (950m)
Endpoint Follandsvangen (950m)
Ascents Store Sølnkletten (1,827m) 08.08.2020 13:48
Spisskletten (1,690m) 08.08.2020 14:48
Visits of other PBEs Follandsvangen p-plass (900m) 08.08.2020 09:36

Kjørte inn til Follandsvangen fredag kveld. Bomvei kr. 130 (Kort). Fant en fin teltplass tre km vest for p-plassen, der det også var god mobildekning. Nydelig kveld. Rigga meg til i campingstol med en pils og satt og nøt kveldsola. Våkna litt over 0500 til en vakker soloppgang. Sov noen timer til og var klar til avgang ca. 0930. Fin T-merket sti innover vidda. Flott med den hvite mosen, lilla røsslyng og små krokete bjørker. Været har blitt kjipere. Litt regn, og tåka siver inn og dekker toppene. Det blåser også godt fra sørvest. Etter 1,5 times gange inkl. en liten pause, er jeg ved foten av fjellet. Drøy oppstigning til Spisskletten. "er jeg ikke oppe snart da…" Stopper ikke på toppen da tåka ligger tjukk. Tar meg ned mot bandet, og innen jeg er nede har tåka lettet og spissen ligger der i solskinn. Går opp mot hovedtoppen som plutselig bare er der med sin markante varde. Det er to grupper, til sammen syv personer, som er der samtidig med meg. Tåka har dratt andre steder, vinden har løya og sola varmer. Herlig! Tar samme vei ned via Spisskletten for å få med utsikten jeg ikke fikk på turen opp. Jeg liker landskapet øst for Rondane godt. Mange flotte selvstendige topper med panoramautsikt. Synes det er noe spesielt med lyset her også når sol og skyer farger landskapet i duse nyanser. Kjørte hjem til Drammen om kvelden. Stopp på Alvdal for mat og så måtte jeg bare ta en kikk på den gigantiske elgen nede i dalen :)

Rigga med fint til med utsikt mot Klettene
Flott soloppgang
Mot dagens mål
Tåka siver inn
Mot Spisskletten
Store Sølenkletten
Mot Veslekletten og Sølensjøen
Klyvepartiet opp til Spissklettet er godt merka