Skrim m/Erling - Kongsberg (07.08.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Ravalsjø parkering (482m)
Endpoint Ravalsjø parkering (482m)
Ascents Grønlikollen (789m) 07.08.2020 17:20
Skrim (859m) 07.08.2020 17:54
Svarttjernknatten (737m) 07.08.2020 19:01
Visits of other PBEs Bomveg Ravalsjø (360m) 07.08.2020 15:51
Ravalsjø parkering (483m) 07.08.2020 16:07

Erling og jeg møttes i Drammen sentrum og kjørte videre til Ravalsjø parkering. Denne parkeringsplassen er svær, med plass til mange biler. Vi satte igjen bilen langt ned/sør der veien til Ormetangen går.

Vi ruslet først på veien bort til Ormetangen, og så videre på den velbrukte stien som går på utsiden av gjerdet rundt eiendommen. Der måtte vi ned en liten bakke til demningen ved utløpet av Ravalsjø. Idyllisk, sommerlig og varmt her nede ved vannet.

Erling vandrer over demningen der Ravalsjø renner ut.

På andre siden av demingen var det etter hvert flere veivalg oppover mot Skrim (859). Vi valgte først å gå i retning Grønlisetra. Litt øst for Rosstjern så det ut til å gå en sti opp til høyre som ville nå en grusvei noe høyere oppe. Her tok vi av på en liten sti som snart ble enda mindre. Til slutt mistet vi den og vasset noen meter gjennom lyngen og stedvis tett skog fram til grusveien like sør for oss. Dette var ikke noe genial snarvei akkurat, så vi bestemte oss for å prøve en annen vei på returen. Noe som skulle vise seg å være en langt bedre rute å gå...

Grusveien fulgte vi kun få meter innen vi skrådde oppover lia på en større og mer tydelig sti. I en bekkedal skulle det ifølge kartet være et stikryss. Her stemte ikke kart og terreng helt, og vi måtte fortsette et kort stykke nordover før vi nådde den gode og velbrukte stien som kommer opp fra Grønlisetra.

Nå kom et brattere parti hvor stien gikk oppover i stor og frodig skog. Her var det dørgende vindstille, og når sola sto på ble det i overkant varmt. Svetten sildret godt i denne motbakken.

Stien gikk rundt denne gamle kjempen som falt for lenge siden.

På drøyt 750 meters høyde ble det brått flatere lende. Stien delte seg her, og vi valgte å gå på nordsiden av det lille tjernet. Temmelig vått og myrete noen meter innen det gikk oppover igjen til et skar like ved Grønlikollen (792). Nå var vi så nærme denne lille toppen at vi like så godt tuslet opp på den først. Og det var jo ikke noe dumt valg, for dette var en trivelig liten kolle med fin utsikt. Vi så blant annet godt bort mot Skrim (859), som nå ikke var langt unna.

På Grønlikollen (792). I bakgrunnen er Skrim (859).
Utsikt østover fra Grønlikollen (792). De to nærmeste toppene med sol er til ve. Breidstulfjellet (819), og til hø. Ulskleivknatten (809). Bakerst med skygge er Styggmann (872).

Fra Grønlikollen (792) til Skrim (859) var det nå grei skuring, med sti hele veien opp. Toppområdet på Skrim var stilig, men flere svære og nakne steiner som stakk opp. På den høyeste var det et par bolter, og vi slo oss ned på denne steinen. Her blåste det noe mer, og sola forsvant i perioder. På toppsteinen krydde det av flygemaur. Disse holdt seg i le for vinden, og da vi satte oss ned skjermet vi også for vinden. Resultatet ble at disse maurene kom trekkende bort til oss.

Uansett var dette en meget flott topp, med nydelig utsikt! Det var noe dis i lufta, så de fjerneste åser og tinder var vanskelig å se.

Toppunktet på Skrim (859). Bildet tatt sørover.
På toppen av Skrim (859). Utsikt vestover.
På toppen av Skrim (859). I bakgrunnen til venstre skimtes Kongsberg.

Ned fra Skrim (859) vandret vi først på god sti bort til det myrete området med et lite tjern. Deretter ut i terrenget og nedover i stor skog med høye grantrær. Veldig greit underlag her. Mye gress og mose, og lite lyng og kratt. Bortsett fra de aller nederste meterne hvor det ble noe mer kronglete.

Vi havnet nede i et dalsøkk, og kom oss greit opp til Svarttjernknatten (737). Stedvis vått i nedre del, men skogen var stort sett grei å ta seg fram i. Fra denne toppen var det særlig utsikten tilbake mot Skrim (859) som imponerte mest.

Erling på Svarttjernknatten (737). Bak ruver Skrim (859).

Fra Svarttjernknatten (737) gikk vi omtrent samme rute ned i dalsøkket igjen, og så videre nordover til vi fant igjen hovedstien vi hadde fulgt under oppstigningen. Da vi var nede på grusveien på ca 540 meters høyde valgte vi et annet alternativ enn stien som forsvant for oss da vi vandret oppover. Nå fortsatte vi til veiens ende, og der gikk vi videre på tydelig sti ned til grusveien ved Rosstjern. Dette var et mye bedre veivalg, og anbefales ved bestigning av Skrim (859) fra Ormetangen.

Vi ruslet tilbake over demningen og forbi Ormetangen, og videre den samme veien tilbake til bilen. En flott tur i varmt sommervær. Passe langt en ettermiddag etter jobb, både når det gjelder kjøring og tid til fots.