Veslpiggen fra Porten (06.08.2020)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Alpine climbing
Ascents Vesle Galdhøpiggen (2,369m) 06.08.2020 08:03
Portpiggen (2,261m) 06.08.2020 08:03
Visits of other PBEs Galdhøpiggvegen automatbom 06.08.2020 08:03
Juvasshytta (1,841m) 06.08.2020 08:03

Turdag 1 på ukeskurs fjellklatring.

Biler fra Lom Camping opp til Juvass.

En deltaker var ikke i klatreform og skulle settes av i Piggura for en rolig tur til toppen av Norge. Han valgte imidlertid å gjøre vendereis da vi kom inn til brekanten.

Greit å holde seg litt i le rett bak innsteget på klatringa til Veslepiggen. Alle klær på!

To taulag med 1 instruktør og 3 deltakere i hver. Over breen var det en del veldig bløte snøpartier og tett tåke. Dette førte til at vi mistet kontakten mellom taulagene og det andre laget rotet litt med å finne veien til Porten.

Et sjeldent opphold i nedbøren og telefonen kan fiskes frem på standplass omtrent midt i veggen.

Mye venting for mitt lag da vi hadde avtalt å gå samlet oppover klatringen. Det var konstant nedbør og derfor valgte jeg å lede første taulengde som har noen ekle traverspasseringer på glatt fjell. Resten av ruta ledet deltakerene i fin stil.

Vi har toppet ut og det gjenstår litt gåtjeneste ned til Juvass.

Nedturen via Løyftet og breen gikk veldig bra men tidsbruken gjorde at vi ikke rakk fellesmiddag på Lom.

På vei over Styggebreen klarnet det opp og sola hilste på for første gang i dag!