Kongetur (06.08.2020)  5

Written by Naboen (Lars Christensen) GSM

Ascents Bispen (1,461m) 06.08.2020 12:13
Kongen (1,611m) 06.08.2020 14:39

Litt over en ukes etterlengtet fri fra jobb og avlyst blinkfestival for ungdommene i huset betydde selvpålagt fjellferie noen dager. Tenkte først på å telte noen dager i Svånådalen på Dovre men værmelding var ikke helt med. Etter å panisk ha sjekket yr etter finvær noen dager var et kommende vær vindu fredag med ok vær torsdag under oppseiling i Romsdalen. Heiv telt etc inn i bilen og kjørte vestover onsdag kveld. Stresset ikke torsdag morgen etter en fin telt overnatting på trollstigen resort camping. Håpet var at været skulle bli bedre utover dagen. Bispen og kongen måtte vel være fint å begynne med, startet bratt opp fra trollstigen parkering. Is på Bispevannet, lett fin enkel klyving et par plasser opp til Bispen. Flere på tur den dagen, men ikke så mange som forventet. Artig å se ned på Bispesvingen der vingedrakt gærningene suser forbi etter å ha hoppet ut fra der jeg stod. Etter en liten pause var jeg nysgjerrig på Kongen. Hadde ikke lest meg opp på denne toppen men fikk et tips fra et hyggeli turfølge jeg møtte på at følge ryggen opp fra Bispen og så følge merking til topps med innslag av lett klyving. Dro i vei oppover ryggen og ganske beskyttet inn i flanken for så å følge merking i renner til topps. På veien møtte jeg et ungt par der den bedre halvdel var usikker på veien videre. Fulgte de til topps og ned igjen etterpå. Trivelige folk og praten gikk lett. Vi fant ut at Kongen var grei å bestige. Fint stort topp platå med en liten steinhytte. Jammen tittet solen også frem. Fet utsikt over fjord og fjell, uvant for en jotunheimer. Så lengselsfyllt ned mot Dronninga, men den får bli fra Karitind sida.