Nupsegga, Vinje, 321/404 (06.08.2020)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Nupsegga (1,674m) 06.08.2020
Visits of other PBEs Ulevå P-lomme (980m) 06.08.2020

Fra E134 kjørte vi innover grusvei mot Ulevå, tar av fra E134 like ved Ulevå p-plass ved E134. Parkerte på en liten parkeringslomme like før brua, der det er plass til 2-3 biler. Her starter det to merkede stier, vi fulgte den som starter på nordsiden av bekken og går parallelt med veien ett lite stykke. Grei sti å følge, god stigning så får opp varmen. Etter ca en kilometer fant vi ett fint sted å sette opp telt, og Bjørn ble igjen for å gjør klar leir mens jeg fortsatte videre mot Nupsegga. Det var tåke og ikke mye sikt. Kom etterhvert til ett stiskille der jeg måtte bestemme meg for å gå på øst eller vestsiden av 1465 toppen. Jeg valgte å gå på østsiden om Mannevasstjønn. Mye snø å gå på, men heldigvis begynte tåka å lettet etterhvert, og de fleste steder var det lett å se rødmerkinga. I enden av Mannevasstjønna var det igjen stiskille og jeg skulle følge stien som gikk langs nordsiden av tjønna. Sto ikke skilt her som jeg så, og dårlig merking der jeg skulle gå, kun noen små varder uten rødfarger, så fulgte først noe som sikkert var sauetråkk før jeg skimtet noen varder og gikk mot de. Ved 1362 vannet traff jeg ett par som satt og hadde matpause og slo av ett par ord med de. De hadde vært på toppen men uten utsikt da tåka lå tett. Jeg fulgte sporene deres i snøen opp mot 1442 vannet for her var det ikke lett å se varder eller sti. Grov steinur å gå i opp fra 1442 vannet. Jeg hadde ett veldig gammelt papirkart(94) med meg der stien ikke var tegnet inn, men på gps kartet var den tegnet inn, og det så ut som den ikke gikk opp ryggen, men fulgte sørvest for ryggen før den dreide opp. Var morenemark her og jeg syntes også jeg så noen små varder her, men det må ha vært noen naturlige lurevarder. Fant etterhvert ut at jeg gikk nedenom stien, så fant ett sted å komme meg opp mot toppen og med litt småklyving så kom jeg meg opp på ryggen og fikk øye på den store varden. Brukte 3,5 timer til toppen fra parkeringa. Veldig fin utsikt på toppen, og tåka var helt forsvunnet nå. Ned igjen fulgte jeg ryggen og det var noen varder her og der, men fort gjort å miste de. Noen små omveier underveis for å finne beste vei ned. Vel nede av ryggen fulgte jeg samme vei tilbake som jeg hadde gått til jeg kom til teltplassen etter 6 timer og 20 min på tur. Bjørn hadde vært på pinnejakt og funnet noen fine tørre pinner så vi koste oss med pinnebrenneren før det var tid å køye. Neste morgen våknet vi opp til tåke, kokte vann på pinnebrenneren og spiste frokost før vi pakket sammen og tuslet ned til bilen og kjørte til vestlandet. Bjørn var med.

Tåka begynner å lette, utsikt nedover mot 1362 vannet
Isbre
Stor varde og fin utsikt på toppen
Fant nok ved til pinnebrenneren her oppe på høyfjellet også
God fyr i pinnebrenneren neste morgen