Midtre - Store og Hemre Gjevillvasskamban (01.08.2020)

Written by opps (Oddveig Torve) GSM

Start point Gravbekken p-plass (675m)
Endpoint Gravbekken p-plass (675m)
Ascents Hemre Gjevillvasskammen, Midtre topp Nord (1,460m) 01.08.2020
Hemre Gjevillvasskammen (1,496m) 01.08.2020
Hemre Gjevillvasskammen, Midtre topp Sør (1,452m) 01.08.2020
Midtre Gjevillvasskammen (1,410m) 01.08.2020
Store Gjevillvasskammen (1,627m) 01.08.2020
Visits of other PBEs Klyving Hemre Gjevillvasskamben Midtre topp S (1,435m) 01.08.2020
Gravbekken p-plass (675m) 01.08.2020

En varm dag i fjellet i lag med Siri, Egil og de tre ulldottene Bamse, Snø og Storm. Vi tok turen til Midtre – Store og Hemre Gjevillvasskamban som er en fin rundtur. Fikk testet unghundene på litt bratt klyving oppover etter ryggen til Store Gjevillvasskamben, gikk greit, men vi måtte gi dem litt hjelp på to plasser. Bamse storkoste seg og klev opp selv, tydelig at han liker slike utfordringer. Lange pauser ble tatt i dag i det nydelige varme været, i varmeste laget for ulldottene så her måtte vi ta hensyn. Mange spreke mennesker som tok denne turen opp etter ryggen til Store Gjevillvasskamben i dag.
Vi fortsatte videre ned fra Store og over til Hemre, fikk skli en del på snø ned til skaret. Utrolig fin rygg å følge bortover fra Hemre helt til en kommer til klyvepunktet. Her fikk vi utfordring med unghundene som er 8 mnd i dag, Bamse hadde ikke noe problem da han er vant til å bli firet ned. Unghundene vegret seg da dette var noe nytt og skummelt, brukte lang tid på dette partiet. Vi klarte til slutt å få de ned og videre var det bare sjarmøretappen ned til bilen.

Klyvepunkt sør for Hemre Gjevillvasskammen, Midtre topp Sør https://peakbook.org/peakbook-element/89911/Utsatt+klyvepunkt+f%C3%B8r+Hemre+Gjevillvasskammen+Midtre+topp+S.html
Det er enklest å gå turen fra sør til nord.

Missing title

Written by uglefisk 03.08.2020 20:51

denne turen står på lista! Så helt fantastisk ut :D

Midtre-Store GK

Written by BjørnF 03.08.2020 18:47

Ser at du bruker betegnelsene som står på kartet og regner med at det da er rett. Mange bruker Midtre om Store. På bilde 6 er dere på ei hylle. Gikk dere den stien, eller kløyv dere rett opp. Klyvinga på Hemre ser ganske heftig ut. Er det tydelig sti der? Fine bilder og tøffe hunder.

Sv: Midtre-Store GK

Written by opps 03.08.2020 19:29

Mange bruker Midtre om Store: Jeg sier Midtre Gjevillvasskamben om den store, er ikke helt enig i at de kaller den store, men må bare finne meg i det når de har døpt det lille framspringet for midtre. Jeg kommer fortsatt til å si Hemre – Midtre og Indre Gjevillvasskamban. Bilde nr. 6 lyver litt ikke noe utsatt hylle, men fin sti å følge. Turen opp etter ryggen her er lett å se, blitt skikkelig tråkk.

Fin sti etter ryggen på Hemre og en har ett klyvepunkt som er veldig utsatt, best er å gå turen her fra sør mot nord.