Folgefonna nord - Høyest i Jondal (31.07.2020)  6

Written by ihauglid (Ivar Hauglid)

Start point Visitfonna skisenter - p-plass (1,220m)
Endpoint Visitfonna skisenter - p-plass
Ascents Punkt på Nordre Folgefonna (1,633m) 31.07.2020
Visits of other PBEs Visitfonna skisenter - p-plass (1,198m) 31.07.2020

Dette er en tur vi har snakket om lenge, men begge var enige om at været måtte være perfekt når vi skulle opp hit. Tok bobilen og kjørte Tørvikbygd-Jondal en ferje strekning vi aldri har tatt før. Veien opp til Visitfonna skisenter - p-plass er ikke for de skvetne. Vi kjørte bak en tysk bobil oppover og han fortalte etterpå at dette var noe av det heftigste han hadde kjørt.
Vi syns turen opp var fenomenal, nydelig landskap. Vel verdt de 100,- i bompenger.
Parkerte lengst bort fra skitrekket og lå over til neste dag. Vinden var meget sterk da vi våknet og vi måtte bort og snakke med betjeningen om hvordan det da var på toppen. De fortalte at det alltid var mer vind nede i "trakta her" som de kalte det.
Heiskort kostet 250,- da mannen på dårlig engelsk forklarte at de måtte kjøre opp og salte strekningen. Aner ikke om det stemmer men billett ble kjøpt. På med fjellski og tok heisen til toppen. Her blåste det mindre og det var bare å få på feller og labbe i vei. Man tar til venstre rett etter skiheisen. Her er det bare å følge pinnene hele veien til toppen. De hadde også kjørt scooter opp slik at man kunne ikke gå feil.
Etterhvert som vi nærmet oss toppen så ble det mindre og mindre vind og turen var fantastisk. På toppen må man gå litt på kryss og tvers før man finner toppen, selv med GPS var vi litt i villrede, temmelig flatt platå. Turen ned var fin, men å kjøre med fjellski ned slalombakken var en liten utfordring. Parkeringen var full og det var mange i bakken. Mye snøhauger i bakken vi måtte bryne oss på. Men vi kom da oss helskinnet ned.
En hærlig tur som anbefales.