Styggehøetravers (01.08.2020)  6

Written by vassdor (Rolf Vassdokken)

Start point Spiterstulen (1,109m)
Endpoint Spiterstulen (1,109m)
Styggehøe Øst (2,200m) 01.08.2020

Styggehøe

Dagens mål Styggehøe, med utgangspunkt fra Spiterstulen
Etter 3 km på stien mot Leirvassbu er hengebrua over Visa ved Gammelsætren. Derfra kan man ta til venstre via Bukkeholet og opp til Styggehøe, men vår rute gikk rett opp lia for å gå hele traversen.
Ruta rett opp gir seg mer eller mindre selv, men går på venstre side over øverste og korteste del av fonnen mellom de to toppene. Den er bratt så stegjern er å foretrekke hvis det er hardt/isete. Eventyrisen på Svellnosbrean og Galdhøpiggen sees til høyre.
Erik tar en liten pause før fonna skal forseres.
Vi gikk normalruta som er en bred og tydelig "hylle" til venstre, og så videre over en bratt fonn mot Ø2. Gunn og Kari på vei inn på "hylla". Alternativ rute er videre oppover breen, opp på ryggen til høyre og klyving til Ø2.
Oppe på "Hylla". Alternativ rute er oppover breen, oppå ryggen og videre med lett klyving på slutten opp til Ø2.
Snart oppe på Ø2. Alternativ rute på ryggen fra høyre. Til høyre er Tverråtindenen, Storjuvtind og Galdhøpiggen.
På vei til Styggehøe Øst.
Lenger borte er hovedtoppen med snø under.
På vei til Styggehøe Øst. Lenger borte er hovedtoppen med snø under.
Upåklagelig utsikt mot Hellstugutinder, Urdadalstinder, Semmeltind, Semmelholstinder og Visbretinden, med Gjendealpene i bakgrunnen.
Fornøyd gjeng på toppen av Styggehøe
Ryggen ned fra toppen over V0 (Ørnehodet - topp nr. 2 med lysere stein), V1 og V2 helt nede mot Nørde Bukkeholstindan.
Luftig egg som kan unngås ved å holde seg nede i den grove steinura på venstre side (mot sør).
Ørnehodet (V0). Det vanskeligste partiet. Greiest å gå over på høyeste punktet, da det er bratt og løs ur på sørsiden. Fra toppen er det en liten kløft videre ned til venstre og bak kulen på toppen.
Hele ryggen sett fra V1
Ørnehodet/Styggehøe V0 sett fra V1.
Mot dagens siste topp; Styggehøe V2. Nørdre Bukkeholstindene får bli en annen gang. Bukkehøe til høyre, og helt til høyre ser man majestetiske Skardstinden.
Reinsflokk på Bukkeholsbrean
Returen gikk nedover kanten av Bukkeholsbrean ned via Bukkeholet, og tilbake til Spitestulen via hengebrua vi kom over tidligere.

Nice

Written by Peder 03.08.2020 13:16

Flott tur, Rolf! For eit drømmevêr! Og tøft ørehodebilde!