Gaustatoppen og Gaustaråen (01.08.2020)

Written by TRefsnes (Trine) GSM

Ascents Gaustaråen punkt SØ for topp (1,615m) 01.08.2020 03:46
Gaustatoppen (1,883m) 01.08.2020 03:46
Visits of other PBEs Gaustatoppen turisthytte (1,835m) 01.08.2020 03:46

Til underretning har sporet ikke oppført seg helt pent, men jeg var både på Gaustatoppen og Gaustaråen!

Feriestart.

Vi bestemte oss for å dra rett etter jobb fredag, og å kjøre så langt som vi orket. Plutselig var vi kommet så langt at vi fant ut at det var like greit å bare kjøre helt fram, selv om det ble natt, og så kunne vi sove noen timer i bilen før vi gikk.
Meeeeen, å sove i bilen var ikke like lett. Etter et par forsøk, fant vi ut at det bare var like greit å gå. Hodelykt måtte på en liten stund, sola hadde ikke begynt å gå opp da vi startet.

Desto vakrere ble det på vei opp, da mørket måtte gi tapt for sola, og vi fikk en fantastisk soloppgang. Kun to andre som vi tok igjen på vei opp, men på toppen var det 4 stk tilsammen som hadde tilbragt natten der for å se soloppgangen. Vi var nok heldigere enn de, for hytta på Gaustadtoppen lå innhyllet i tåke da vi var på vei opp og hadde soloppgang, så de hadde ikke sett soloppgangen.
Tok en liten pause på hytta før vi gikk bort til selve toppen, jaggu store steiner på vei dit!
Matpause ved hytta da vi var tilbake der, men ble ingen kaffe på meg da hytta enda ikke hadde åpnet.
Tok stien ned, og tok av der det flater ut, og tusla bort på Gaustaråen. Ikke noe markert tråkk bort dit, men veldig lettgått og greit.
På vei ned måtte vi hordene på vei opp, og var glad for at vi hadde valgt bort søvn til fordel for å være tidlig ute.