Hemsedal-ferie: Jutulen i Valdres m/Morten (29.07.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Jutulstølen p-lomme (928m)
Endpoint Jutulstølen p-lomme (928m)
Ascents Jutulen (1,060m) 29.07.2020 15:14
Visits of other PBEs Kruk Jutulstølen bomveg (890m) 29.07.2020 14:34
Jutulstølen parkeringslomme (930m) 29.07.2020 14:51

En av planene vi hadde denne uka vi ferierte i Hemsedal, var å kjøre over Golsfjellet til Valdres for å besøke Linn Therese, Julia og Morten i Skrautvål. Vi var invitert på grilling utpå ettermiddagen, men før det dro Morten og jeg med Linn Therese, Julie og Frida ned til Fagernes sentrum. Der slapp vi av jentene mens Morten og jeg fortsatte opp i høyden for å ta en topptur istedet. Vi følte nok at dragningen mot toppene var en smule større enn til kjøpesentre og shopping.

Det måtte bli en kortreist topptur, og valget falt kjapt på Jutulen litt øst for Kruk. Etter en liten kjøretur parkerte vi i en lomme like før Jutulstølen. Derfra på veien bort til setra, og så på fin sti skrått oppover mot vest. Omtrent på skoggrensa svingte stien skarpt til høyre og fulgte ryggen østover til høyeste punkt og videre bort på trig.punktet.

Varden i forgrunnen er høyeste punkt på Jutulen (1060). Morten er ved trig.punktet på kulen i bakgrunnen.
På Jutulen trig.punkt. Langt bak og midt i bildet, er Rundemellen (1344).
Utsikt mot øst/sørøst fra Jutulen trig.punkt.
Ganske stor varde på Jutulen trig.punkt (1059).

Ganske ustabilt vær i dag med noen regnbyger her og der, men ingen av de kom vår vei. Tvert imot hadde vi delvis sol mye av tiden, og det var riktig trivelig den snaue timen denne turen tok. Morten og jeg fikk skravlet om Peakbook, fjell og mye annet underveis innen vi var tilbake ved bilen igjen.

Jutulstølen.

Nede i Fagernes sentrum plukket vi opp tenåringene som nå var ferdigshoppet. Så rullet vi opp igjen til Skrautvål hvor det ble en meget hyggelig kveld med grilling, kortspill og fotballturnering mellom familiene Helgesen og Haugene. Til slutt måtte Frida, Julie og jeg takke for oss og kjørte over til Hemsedal igjen. I ettertid var jentene og jeg enige om at en av de aller beste dagene under Hemsedal-ferien ble denne i Valdres.