Skjolnesveten (toppen ikke nådd) (27.07.2020)

Written by samasplund (Sam Asplund) GSM

Ascents Skjoldnesveten (137m) 27.07.2020 17:28 not summited

Med EB i ikke så veldig godt vær med korte regnskyer, dårlig sikt og en god del vind. Godt merket sti med start på andre siden veien fra parkering ved innkjørsel til campingen. Jaktet på eventuelle gjenværende gullmynter fra Kaptein Torjus skatt som vi var med å hentet i sommer 2019. Hukommelsen til turlederen indikerte at det kunde ha vært på Skjolnesveten som piratene med skattkisten var, selv om det dog i dette tilfelle kan ha vært litt bevisst sviktende geografisk hukommelse.

Vi fant både hasselnøtter og eikenøtter samt flere merkinger som indikerte at vi var på piratenes sti. Veldig grei tur i fin løvskog men toppstøten var stedvis eksponert for de med kortere bein, og det var utsatt for vind. Vi kom oss etterhvert opp til varden på dette gamle vetefjellet og her ble hettene strammet og vi tok en skikkelig kikk i området og minsann fant vi et sjokoladegullmynt i varden! Indikerte til turselskapet at det fantes ytterligere en topp verd å besøke, men da denne minte veldig om et troll til formen og enighet ikke kunne nås rundt hvorvidt ekspedisjonen skulle fortsette ditover valgte vi å følge §8 i fjellvettgrunnloven og snu uten skam. Veldig fin tur i mindre fint vær.