Høyest i Nissedal; Førheinutane (23.07.2020)

Written by Stigun GSM

Start point Landtakdammen P-plass (585m)
Endpoint Samme (585m)
Ascents Førheinutane (1,049m) 23.07.2020 14:45
Førheinutane Sørøstskråning (1,040m) 23.07.2020 14:46
Løefjødd (1,027m) 23.07.2020 15:15
Visits of other PBEs Fjoneferga (244m) 23.07.2020 11:00
Borstadvegen (410m) 23.07.2020 11:10
Landtakdammen P-plass (585m) 23.07.2020 11:40
Kjørte fra Akademiet i Rauland hvor jeg hadde overnattet etter flott tur til Brattefjell dagen før. Kom frem til fergen over Fjonesundet i god tid før avgang kl 1100 og hadde god tid til å nyte en speilblank Nisser-sjø i det for anledningen nydelige juli-været som hadde opprunnet i dag
Speilblank Nisser

Da denne vesle kabelfergen ankom, var jeg første av to biler ombord. Ble beordret lav fart og sentrisk kjøring; ikke rare deplasementet på denne vesle baljen nei..
Ny erfaring, selv for en vestlending...

Etter landkjenning på vestsiden lokaliserte jeg snart Borstadvegen bomvei, og etter dette vel 10 km kjøring på bra grusvei til Landtakdammen P-plass like sør for klatrefjellet Hægefjell, hvor mange biler stod parkert. Lettgått på grusvei noen kilometer på sørsiden av Hægefjell inntil jeg like etter at veien hadde gjort en markert sving i nordlig retning tok av på sti videre vestsørvestover, like etterpå grei kryssing av elv. Etter en drøy kilometer på våt og ikke veldig tydelig sti kunne jeg se nordøstryggen av Løefjødd/Førheinutana, og svingte ytterligere 45 gr til venstre(sørvest), med kryssing av elv i bunnen av Bomnesdalen, og videre stiløst i ikke veldig lettgått skogsterreng med mye lyng og etterhvert fjellbjørk. Et kort bratt parti med antydning til klyving idet jeg nærmet meg nordøstryggen til Løefjødd. Holdt til venstre(øst) for denne, men kom litt høyt på noen sva. Fin sol og passe vind til å holde borte insekter, og inntok derfor nistepakken her. Måtte klyve ned fra disse svaene gjennom grovblokket ur for å komme ned nærmere bredden av Øyvatnet for å omgå på nedsiden bratte sva videre sørvestover mot Førheinutane, hvis varde jeg kunne skimte i sørvestlig retning.
Matknause.. En varde er synlig midt i bildet.. Måtte endel høydemetre ned her for å omgå bratte sva i østflanken av Løefjødd

Tungt fra Øyvatnet oppover i retning Førheinutane, kanskje var det bare bena mine som var tunge; fort gikk det i hvert fall ikke. Traff et par på vei ned og fik en hyggelig prat med dem. Flott belønning da jeg omsider kom opp til den flotte varden på Førheinuten 1049, med ypperlig utsikt 360.

Staselig varde på Førheinuten 1049; i Fyresdal.. Hægefjell til høyre, mens Gaustatoppen titter fram langt der i nordøst, til venstre for varden

Avla selvsagt også høyeste punkt i Nissedal et besøk; markert med en liten varde i skråningen ca 35 m sørøst for Førheinuten 1049.
.. mens dette er høyeste punkt i Nissedal, 35 m lenger sørøst.

Tok meg tid til (et forsøk på) tørk av sko og sokker i solen ved toppvarden, resultatet ble heller så som så.
Mot Sveinsheii(høyre) og Roan(venstre)

Valgte, bl.a etter tips fra paret jeg hadde truffet, å holde høyden nordøstover mot Løefjødd og ned nordøstryggen av denne, her var mye mer lettgått og ikke minst tørrere(så lenge det varte..) enn der jeg hadde gått opp
Løefjødd, med tilbakeblikk mot Førheinutane.

Greit ned den bratte nordøstryggen av Løefjødd, greit å holde til høyre(øst) her, her var minst bratt og man unngikk brattere hyller og skrenter som preger nordøstryggen litt lenger vest.
Øyvatnet, sett fra Løefjødd sin nordøstrygg

Videre omtrent i oppsporene tilbake til bilen. Traff ikke veldig bra på returen med Fjonefergen, og måtte vente 30-40 min på neste avgang, godt fornøyd med en flott tur til Nissedals høyeste punkt, pta våte sko (feil skovalg; igjen..) og stedvis noe uryddig terreng (eller kanskje snarere; uryddig veivalg..).