Jotunheimen 2020 (23.07.2020)

Written by Englepus (Cathrine Nyberg) GSM

Start point Krossbu (1,256m)
Endpoint Krossbu (1,271m)
Ascents Veslbreatinden (2,092m) 23.07.2020 09:14
Hurrbreatinden (2,060m) 23.07.2020 16:05
Visits of other PBEs Krossbu parkeringslomme (1,250m) 23.07.2020 09:14

Over 2000 meter for 9'ende og 10'ende gang!

Da var det klart for årets topper over 2000 meter igjen. I år hadde valget falt på et par topper ved Krossbu. Siden vi ikke er så veldig glad i Krossbu, la vi oss inn på Leirvassbu - favorittstedet på denne jord! Ikke noe lang kjøretur derfra og til startstedet ved Krossbu :)

Jotunheimen viste seg fra sin mest praktfulle side med knallvær, masse blå himmel, stor sol og ikke et vindpust å kjenne! En sjeldenhet å oppleve for min del. Stort sett vant til grått og trist vær på topptur oppi her. Føles ihvertfall sånn for jeg vet jo at jeg har hatt flere fine turer også.

Turen starta som sagt fra parkering rett ved Krossbu og stien gikk oppover ei fjellside. Deilig terreng å gå i enn så lenge. Eneste vi så og hørte noe til var litt sauebjeller her og der, ellers stor stillhet i fjellet denne dagen. Kom opp lia og gikk videre innover mot Hurrbreatinden. Her ble det litt opp og ned og hit og dit pga mye snø i fjellet som skapte litt omveier for oss. Bedre å være på den sikre siden fant vi ut og heller omgå de største snøpartiene. Litt bekkekryssinger her og der måtte vi også gjennomføre. Dagen var bare helt strålende, og jo høyere vi kom, jo mer utsikt fikk vi også. Blant annet til de storslagne Hurrungane.

På vei opp til Hurrbreatinden og utsikt mot Hurrungane og Fanaråken.
På vei til Hurrbreatinden. Foto: Rune Theodorsen
En del nysnø i fjellet idag. Foto: Rune Theodorsen

Når vi kom høyere opp i steinrøysa på vei mot Hurrbreatinden, så ble det mer og mer nysnø og stedvis noe glatt å gå. Likevel nådde vi toppen uten noen hindringer og ganske greit egentlig. Deilig følelse å kikke utover Jotunheimen fra disse toppene. Det er så majestetisk og flott å se på, at ord kan ikke beskrive det.

Hurrbreatinden - obligatorisk toppbilde!

Ble en liten spisepause på Hurrbreatinden mens vi kikket over mot Veslbreatinden som var neste mål for dagen. Så et par mennesker som var på vei over til Hurrbreatinden også. Så litt høyt og bratt ut, men det skulle vise seg at det egentlig ikke var det. Turen over til neste topp gikk kjapt og greit og jeg kunne krysse av 10 topper over 2000 meter totalt i mitt liv!!! Stor glede og mestringsfølelse av det! En stor seier for meg :)

Mellom Hurrbreatinden og Veslbreatinden. Foto: Rune Theodorsen
Veslbreatinden og nytt toppbilde! Nr 10 krysses av! <3
Varden på Veslbreatinden og Store Smørstabbtinden i bakgrunnen.
Rune på Veslbreatinden.

Etter en liten banan- og sjokoladepause begynte vi på nedturen igjen mot Krossbu. Litt småglatt og ekkelt på denne siden her også i nysnøen, men veldig greit alt i alt å gå. Etterhvert kom vi ut på store snøpartier som gjorde det lettere og raskere å gå siden vi da ikke trengte å balansere på steiner hele tiden. Svært behagelig, og overraskende mye snø i fjellet!

På vei ned fra Veslbreatinden i nysnø og knallvær!
Masse deilig snø i fjellet <3

Kom oss ned etterhvert og kunne konstatere at det hadde vært en strålende dag i fjellet! En av de aller fineste turene og dagene vi har hatt i fjellheimen tror jeg. Kanskje ikke de mest spennende og spektakulære toppene, men en utrolig fin tur og topper med nydelig utsikt! Anbefales <3 Etter turen var det bare å nyte et glass vin eller to på Leirvassbu, en velfortjent dusj, og livet generelt! Jotunheimen 2020 skuffet ikke!!!