Hananipa i Vaksdal (08.06.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Skulstad (350m)
Endpoint Samme (350m)
Ascents Hananipa (718m) 08.06.2012

SOMMERTUR TIL HANANIPA

Start fra Skulstad nær Trengereid kl 1145. Fulgte god sti/turvei på vestsiden av Skulstadvatnet (regulert og neddemmet) til en liten dal med steinmurer etter et nøst som tidligere sikkert lå idyllisk til før reguleringen av vannet. Skilt viser hvor stien tar av til venstre oppover dalen. Stien slynger seg fint oppover små fjellrygger utover mot den bratte skråningen ned mot Sørfjorden. På vei oppover så vi en elegant hjort like i nærheten. Oppe på toppen etter vel en time. Vi kom først opp på det høyeste punktet på Hananipa. Dette er en ganske liten, spiss knaus med en liten varde på GPS 316222 6706074. Stien fortsett til en annen varde og trig-punkt (gamle bolter i fjellet) ca 50 m lenger øst. Her er det turbok i boks og en rød plastbøtte som skjuler alt sammen. Ikke vakkert, men sikkert praktisk! GPS 316265 6706197. Ned igjen samme vei. Turlengde 7.7 km, to timers effektiv gangtid, 30 min pause, ca. 500 hm.

Hananipa. Den laveste trigpunkt-varden med turbok nærmest, den høyeste 718 moh i bakgrunnen
Fant denne litt avblekete hanen på en dør ved P-plassen for turen til Hananipa....