Skjeggen - Majesteten på Reipå (22.07.2020)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Nordlandsmuseet Meløy (30m)
Ascents Skjeggen (904m) 22.07.2020 12:45

Jeg, Natasha og Ingeborg var på vei til Bodø for å overnatte her etter noen fantastiske turer langs Helgelandskysten. Stoppet på veien for å ta turen på Skjeggen. Denne toppen har jeg kjørt forbi mange ganger da jeg jobbet i Bodø Varetaxi, men den ble alltid nedprioritert til fordel for andre turmål og planer. Nå hadde jeg endelig muligheten til å ta turen uten å komme med unnskyldninger. Denne gangen skulle jeg ikke kjøre forbi.

Utsikt fra Skjeggetinden

Dette var også en fin tur som jeg tror passet Ingebordg ganske godt også. Vi parkerte ved Nordlandsmuseet Meløy. Herfra gikk vi langs veien et par hundre meter før vi fulgte anleggsveien gjennom Stormoen. Denne går et lite stykke oppover i lien og stopper ved et bygg/lite kraftanlegg. Herfra starter stien opp til Skjeggen. Opp en bratt og artig stige før vi etter hvert kom inn i Mølndalen. Videre går stien langs kanten av fjellet og utsikten blir stadig råere.

Ved Skjeggetinden er utikten på sitt beste. Veldig lettgått og flott terreng vdere oppover. Dette må være en en kanonbra skitopp. Brattheten er helt perfekt. Vi ankom etter hvert toppen av Skjeggen. Selve toppen lå i tåkehavet, men det gjorde ingenting. Det er tre små knauser her oppe, hvor den midterste er det høyeste punktet. Var oppom alle tre.

Toppen av Skjeggen

Returen ned gikk samme vei og alle tre var storfornøyd. Vi kjørte nå videre til Bodø hvor vi overnattet i telt på Bodøsjøen Camping. Hadde håpet å stikke innom Stine, som er en studieveninne, men hun hadde dessverre ikke mulighet til å treffes denne gangen. Dagen etter pøste regnet ned. Ingeborg fløy hjem til Østlandet mens jeg og Natasha tok fergen over til Røst.