Hamarøyskaftet i perfekt sommervær (14.07.2020)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Hamarøyskaftet P-plass (210m)
Endpoint Samme (210m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Hamarøyskaftet (613m) 14.07.2020 12:25
Visits of other PBEs Hamarøyskaftet bomveg (160m) 14.07.2020 09:45
Hamarøyskaftet parkering (210m) 14.07.2020 10:00
Hamarøyskaftet - klatrepunkt (510m) 14.07.2020 11:15

Spontan klatretur til Hamarøyskaftet

Dagens mål Hamarøyskaftet sett fra hovedveien i SSØ

Hamarøyskaftet er et fjell jeg lenge har drømt om å bestige, noe min gode turvenn Vågakallen (Pål Hadler) ved gjentatte anledninger har minnet meg på! På vei nordover etter tre flotte dager på Røst, overnattet vi i Innhavet. Herfra er det bare en knapp times kjøretur til Hamarøyskaftet. Værmeldingene var lovende. Jeg fikk kontakt med André med base i Bodø, som på kort varsel tok på seg guideoppdraget til Hamarøyskaftet. Møtte André kl. 10 på Hamarøyskaftet parkering.

Vel verdt med betaling kr. 20 for å kjøre inn til P-plassen
Stor p-plass ved stistart til Hamarøyskaftet. André mot venstre gjør seg klar

Været var perfekt, lettskyet, tørt i terrenget, litt vind og fin temperatur omkring 15 grader. Vi pakket sekkene og ga oss avsted langs den gode stien oppover mot innsteget.

Full av forventning (Knut) nærmer vi oss innsteget. Klatreruten (normalveien) rett i mot

André har vært på Hamarøyskaftet mange ganger, og er lommekjent med området og klatringen.
Han ledet hele ruten og sikret meg. Jeg ville i størst mulig grad klare selve klatringen selv, og dette var helt OK for André.

Det første, eksponerte partiet. Ikke vanskelig, men jeg var veldig glad for å være sikret her!
André jobber med 60 m tauet før neste opptak
Opp her slet jeg litt, men fikk etter hvert bra fotfeste og kom meg opp
Eksponert, men ikke vanskelig parti på ruten
Det ble tid til å nyte utsikten - her vestover mot Vassengfjellet og Nordlandsfjellet 736
André tok bilde mens jeg plukker med meg sikringer

André valgte letteste rute på normalveien. Dette innebar en kort passasje der en må henge etter fingrene (som en må på Stetind) for å kunne traversere over til en fjellhylle. Låner et bilde av Ole-Petter for å vise forholdene her.

Fingertraversen på Hamarøyskaftet. Foto: Ole-Petter Andersen 22.5.2016

Jeg hadde klart klatringen uten hjelp frem til det siste opptaket (bildet under). Dette er nok stedet Olepetter (Ole-Petter Andersen) bygget opp med en ekstra stein og laget seg en tauslynge. Dette opptaket ble for vanskelig for meg, og jeg måtte trekke meg opp ved hjelp av tauet.
Etter dette var vi ferdige med klatringen, og oppe i fint, lettgått fjellterreng.

Opp her fant jeg ikke gode nok tak, og måtte ha tauhjelp
Stolt førstegangsbestiger av Hamarøyskaftet! Foto: André.
Toppvarden. Utsikt mot ØNØ med Hansbakkfjelelt 895 bakerst
På toppen møtte vi en entusiastisk familie på fire som hadde med nådd toppen med guide fra Nordland Turselskap

Vi hadde en lang og god pause på toppen og nøt stunden og utsikten i det fine været. Siden vi bare var to, fikk vi lov til å rappellere ned først. André la opp til fem rappeller - tre korte og to lange. Jeg fikk lov til å ta alle rappellere på egen hånd, riktignok med Prusik-sikring som jeg ikke har vært vant til. Veldig artig!

På vei ned første, lange rappell. Foto: André
Meg i andre og siste lange rappell. Foto: André.

Tilbake på parkeringen etter knappe fire timer takket være en effektiv, men samtidig veldig hyggelig guide. Astrid var ganske så overrasket over tidsbruken da guiden på forhånd hadde sagt at dette var tur som vanligvis tok seks timer!

Noen refleksjoner. Jeg er imponert over folk som Olepetter (Ole-Petter Andersen), Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) og Skippy (Innika De Rosa) for å nevne noen som har gått denne turen på egen hånd. Selv var jeg veldig glad for å kunne gå sikret flere steder. Det var også veldig fint og trygt å gå med en erfaren og hyggelig guide som lot meg prøve på det jeg hadde lyst til av klatring og rappellering. Jeg var aldeles strålende fornøyd med dagen. Tusen takk til André for en alle tiders flott turopplevelse!

Særdeles imponerende, og

Written by Stigun 25.07.2020 10:01

som vanlig meget lesverdig turrapport og flotte bilder! Du slutter ikke å imponere, og er et flott forbilde og til forfriskende inspirasjon for alle lesere på Peakbook! Og PS-Jammen fikk du med deg noen flotte k-topper på reisen nordover også! Gratulerer!

Sv: Hamarøyskaftet

Written by knutsverre 27.07.2020 13:11

Tusen takk for hyggelig kommentar, Stig! Denne turen er jeg sikker på at du også hadde kost deg med! Vi får satse på noen fine turer sammen senere i sommer og til høsten!

• +

Sv: Sv: Hamarøyskaftet

Written by Stigun 27.07.2020 16:54

Gratulerer

Written by Olepetter 22.07.2020 09:28

med en flott topp, Knut Sverre. Gøy at du fikk så bra vær. Imponerende hva du klarer i sele og tau, for du er jo ingen ungsau lenger.

Sv: Gratulerer

Written by knutsverre 22.07.2020 10:40

Hjertelig takk Ole-Petter! Takk for den fine rapporten din fra Skaftet og lån av bilde! Ungsau sammenligningen tenker jeg å forbigå i stillhet...-:). God sommer til deg og familien!

Gratulerer med skaftet.

Written by Snilen 21.07.2020 22:23

Godt jobbet, unge mann !

Stetind neste ?

Sv: Gratulerer med skaftet.

Written by knutsverre 22.07.2020 10:37

Takker og bukker du enda yngre mann! Stetind står på ønskelisten, men det blir nok ikke i denne omgangen. Fortsatt god sommer Lars, og ikke forspis deg på blåbær der nede i Vestfold -:)

Missing title

Written by peera 21.07.2020 19:17

Gratulerer med Hamarøyskaftet. Ser ut som dere hadde en fin tur opp dit.

Hamarøyskaftet

Written by knutsverre 21.07.2020 19:49

Takk for det, Peer. Bedre kan det ikke bli!