Øytopper på Fitjar (07.06.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Fitjar havn (1m)
Endpoint Samme (1m)
Ascents Ramnaberget (145m) 07.06.2012 10:10
Storhaugen (99m) 07.06.2012 11:35

TO ØYTOPPER I FITJAR

Inspirert av landets ledende øytoppsamlere innerdal (Inger Lise Innerdal) og otto (Otto Lund) hadde vi bestemt for å besøke noe flere øytopper i nærheten av Bergen. Takket være gode turrapporter fra de to ovennevnte fikk vi kontakt med samme Heine som Inger Lise og Otto hadde benyttet i oktober 2011. Heine husket godt de to med den sære hobbyen, og ble litt forbauset over at de fantes flere av samme sorten! Vi møtte Heine på kaien i Fitjar ca. 0930. Været var nydelig og nesten vindstille.

RAMNABERGET PÅ FONNO
Vi kjørte først NV-over til øyen Fonno der vi la til på hovedkaien som tidligere hadde vært stopp for rutebåtene for HSD. Stor og flott øy med mange småbruk fra tidligere tider, nå kun i bruk som fritidsboliger. Det er kun en fastboende ved navn Robert på øyen idag. Han fortalte oss at fjellet kalles for Ramsberget lokalt. Navnet kommer av at to ravner pleier å hekke i den bratte fjellsiden på vestsiden av fjellet, og når ravnene kommer er dette et sikkert vårtegn! Vi fulgte en slynget vei/traktorvei som viste seg å gå nesten helt opp til toppen. Underveis traff vi på flotte villsau og angusfe på beite. Trig-stang og flott steinvarde med turbok i kasse. Panoramautsikt som vanlig fra disse lave øytoppene, bl.a. mot Tuftalandsfjellet på NV-spissen av Stord-øyen. GPS 292061 6650908. Ned igjen samme vei. Vi ga oss god tid og brukt en liten time på turen.

Villsau på veien mot Ramnaberget på Fonno
Utsikt fra Ramnaberget på Fonno mot Tuftalandsfjellet
Astrid ved den flotte varden på Ramnaberget

STORHAUGEN PÅ ÅLFORO

Heine venter med båten i Sætravågen
På toppen av Storhaugen på Ålforo
Heine sin båt i Sætravågen
Storhaugen på Ålforo sett fra sjøsiden (vest)

Så kjørte vi videre sørover gjennom trange sund, bl.a nær Gassosen og Engesund - se GPS track. Heine fortalte om steder og navn, hendelser og folk på småstedene vi passerte. Vi rundet sørspissen av øyen Ålforo, passerte et oppdrettsanlegg og la til i den lune og fine viken Sætravågen, rett under Storhaugen. Opp her i greitt terreng - for det meste tørt og fint fjell med lyng og småeiner enkelte steder. Trig-stang på toppen på GPS 290025 6643215. Vi brukte vel en halvtime på turen. Heine la tilbaketuren langs en litt annen rute om Kråko og Vestbøstad slik at vi fikk se andre deler av den flotte skjærgården i Fitjar. Mange nybygde hytter (som mer så ut som hus) nær sjøen for velbeslåtte bergensere! Tilbake i Fitjar havn vel tre timer etter start. En flott dag i Fitjars skjærgård!

Takk for en flott tur i Fitjars skjærgård, Heine!

Det var tid til en liten Fitjar-topp i nærheten før hjemreise, og vi valgte Tuftalandsfjellet - se egen rapport.

Takk for svar!

Written by knutsverre 08.06.2012 20:48

Da kan vel det gode gamle norske ordet STEINGAL være dekkende...

Øysanking

Written by otto 07.06.2012 22:14

Artig å kunne lese rapporten fra Fitjar. Fantastisk skjærgård og trivelig fyr han Heine. Vi befinner oss i sogn på pf 600 og 1000 jakt.. Finnes det en diagnose på hobbyen vår..?

Sv: Øysanking

Written by Garm 08.06.2012 00:30

Diagnosa lapisfili er vel delvis dekkande? :)