Merrdalsristin (19.07.2020)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Kilen (287m)
Ascents Mærdalsristi (908m) 19.07.2020 13:11

Fråtsing i Kviteseid PF100-lista fortsetter, i dag med tur til Merrdalsristin. Vi kjørte til Kilen med planer om å følge traktorveg oppover første del av lia, noe som gikk helt etter planen.
Derifra var planen å følge "hylla" i terrenget slik at vi kom opp øst for toppen. Fin skogbotn og sti/dyretråkk gjorde susen. Vi kom riktignok litt langt til venstre i toppen, slik at vi kom under noen skrenter og måtte finne en vei opp i mellom de, noe vi også gjorde.
På ryggen mot toppen fant vi etterhvert en ganske god sti. Begrensa med utsikt på sjølve toppen, men noen åpne områder andre steder på ryggen. Ned igjen fulgte vi stien helt til den forsvant i ei myr ned mot Merrdalen, for deretter å finne en grei vei fram og ned til traktorvegen.

Utsikt fra et berg nær enden av traktorvegen.

Måtte opp ei bratt renne for å komme på rett kurs igjen.

Vi passerte en del maurtuer, dette var en av de større.

Fin skogbotn men lite utsikt nær toppen.

Andre steder så vi litt, som her mot Roan.