Folarskardnuten, Hol - 135/404 (19.07.2020)  6

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Nordre Sølen Parkering (1,002m)
Ascents Folarskardnuten (1,933m) 19.07.2020 12:40
Folarskardnuten Nordøst (1,930m) 19.07.2020 13:20
Visits of other PBEs Hallingskarvet nasjonalpark (500m) 19.07.2020 07:39
Nordre Stølen parkering 19.07.2020 07:40
Lordehytta (1,620m) 19.07.2020 11:19

Etter gårsdagens ettermiddagstur til Borgsjåbråtet i tåke, vind og regn var vi spente på hva dagens tur til Folarskardnuten ville bringe. Jeg var også spent på hvordan kroppen ville tåle en såpass lang tur. Det var tross alt over et år siden jeg hadde vært på langtur.
Kom frem til Raggsteindalen på kvelden før og fant en fin campeplass, Lasse (Raindogs1) i teltet og jeg i bilen.
0740 var vi klar til avmarsj. Været så fint ut og vi gledet oss til tur. Kanskje skulle vi endelig få en kremtopp i klarvær. Mente vi så toppen fra campeplassen, men det siste seg ganske snart at det kun var høyde 1774 (litt pinlig kartlesing var vi begge enig i).
En sauebonde viste oss stistart og vannflaskene ble fylt i bekken ganske snart.

Det var fint men bratt i skogen oppover fra Raggsteindalen, og ikke langt oppi lia lå den første snøfonnen.

Det ble mange kryssinger av bekker på turen, og her spretter Lasse Lettbeint elegant over en av de første.

Etter hvert flatet det ut og høyde 1774 trer tydeligere frem. Her hadde vi ennå ikke forstått hvor langt rundt vi skulle før vi kom inn i Folarskardet. Men det var nydelig turterreng og stort sett slakt og lettgått oppover på fin sti. En del kryssinger av snøfelt var godt for beina og sparte både tid og meter siste det seg. Etter hvert holdt vi oss på oversiden av stien på snøfeltene som dukket opp.

På om lag 1400 moh fikk vi øye på en del islandshester somkoste seg på beite. Møtte også på gjeter(innen) og slo av en kort prat, og hun forklarte oss omtrent hvor langt inn vi skulle, som vi selv også etterhvert hadde forstått etter litt nærmere studering av kartet.

Endelig fikk vi synet av Folarskardet foran oss. Øverst i skaret der ligger Lordehytta som ikke er lett å få øye på på avstand. Vann 1465 foran oss som må passeres på venstre side.

Skuer tilbake fra Folarskardet. Det var bratt og moro opp hit, dels på snøen og dels til venstre for snøfeltet der stien går (sett nedenfra). Folarskardtjørnan mitt i bildet og upåklagelig utsikt.
Etter en kort pause rundet vi vann 1603 og fortsatte vi mot toppen og været og sikten var fortsatt upåklagelig.

Posering på toppen med en fantastisk utsikt vestover. Både Gaustatoppen og Hårteigen var godt synlig. Hallingskarvet leverer virkelig denne dagen.

Lasse var godt fornøyd med endelig å være på toppen og her ble det en lengre lunsj.

Også undertegnede måtte postere på denne kremtoppen, som er høyeste toppen i Norge sør for Jotunheimen.

Her er Lasse på Folarskardnuten Nordøst som kun er 3 m lavere enn hovedtoppen og her fikk vi også godt utsyn nordover. Tok ikke mer enn 12-13 min hit fra hovedtoppen.
Så skrådde vi tilbake over snøen og brukte snøfeltene mest mulig nedover for å spare tid og bein. På vei opp fulgte vi vardene i høyresiden av fjellet helt ut mot sjøkanten, men vi syns et kort område var litt ekkelt med glatte sva og brattsnøfonn. Vi valgte derfor en rute litt mer mot venstre (sett nedenfra) og her var det også vardet. Litt knoting enkelte steder men helt greit.

Vel nede i Folarskardet skuet vi oppover mot toppen, så frem tilaking på snøen ned fra Lordehytta, men gruet oss litt til en lang marsj tilbake til bilen, på etter hvert ganske tunge bein.

En fantastisk dag på toppen av Hallingskarvet og en fin avslutning på turhelgen.

En super helg i fjellet

Written by Raindogs01 02.08.2020 23:20

Fin rapport etter en fantastisk langtur i fjellet. Nok av høydemeter til denne fylkestoppen :-)

Fylkestopp i boks!

Written by knutsverre 02.08.2020 20:50

Gratulerer Harald! Dere var heldige med nydelig vær på denne langturen! Flotte bilder og fin rapport!