Lauvdalsbrea med flokken (13.07.2020)  5

Ascents Lauvdalsbrea (1,598m) 13.07.2020 11:05
Visits of other PBEs Lauvdalsbrea - sti fra vest (1,205m) 13.07.2020 11:05
Lauvdalsbrea parkering (1,200m) 13.07.2020 11:05

Hadde planlagt en uke ferie på Hemsedal i år, i jobbleid hytte. Vært her før og gått litt her og der.

To 15 åringer og en (snart) 10 åring samt frue er ikke like gira på toppturer som fattern, så jeg modererte planene for tur. Hadde først tenkt en ganske heavy en, som ble endret i siste liten.

Lauvdalsbrea kom opp ganske tilfeldig. Nemlig som et resultat av at jeg sjekket om jeg skulle kjøre Panoramaveien eller Fanitullveien på vei hjem. Panoramaveien leste jeg er stengt, så da ble det ikke noe valg. Da jeg så sjekket topper og geocacher på turen over fjellet, før avreise, så dukket Lauvdalsbrea opp som et interessant alternativ. Jeg leste litt, så bilder - og mente jeg så hadde sett dette før på NRK-serien "Familieeksedisjonen", hvilket viste seg å stemme. Fant det der og etterhvert så jeg også at andre har skrevet det i besøk der oppe.

Vi kjørte fra hytta vel omtrent kl 1045, og det tok under en halvtime bort. Google mente det skulle ta en time, men det er bare tull. Og vi grisekjørte ikke heller, jeg lover!

Vel framme ved Fiskekort-bua så parkerte vi og gikk tur retur. Det var bare tre biler da vi parkerte men da vi var på toppen var det over 10 biler der. Turen opp gikk i variert terreng og barna ville gå litt klyvestrekninger mer enn bare på enkel sti, men det var bare morsomt.

Litt yr kom etterhvert og holdt på da vi var på toppen. Så det ble en litt kort stopp med litt drikke og ikke spise. Vi fant en geocache også der oppe.

Utsikten kunne vært bedre, men vi så da Hallingskarvet, Hemsedalsfjella osv, men ikke Gaustadtoppen i dag. Flott uansett.

Alle var happy og ikke minst jeg, fordi jeg tydeligvis traff perfekt på passe tur, denne dagen. Noe jeg var veldig spent på, før vi kom hit.

Vurderte kort om jeg og en av gutta skulle bortom de andre to toppene, men regnet gjorde steinene glatte, og alle ville hjem til hytta. Så jeg valgte å ikke mase men følge flertallets ønske.

Men en fin tur i perfekt turtemperatur, rundt 12 grader!

Start date 13.07.2020 11:09
End date 13.07.2020 13:49
Ut på tur
Ikke kast på fotografen!
Fjellgeiter på vei opp en knaus
Pause i le for lett vind
Hallingskarvet
Mr. D skuer utover mot Hallingdal
Flokken på vei ned igjen