Drømmedag på Storfjellet Røst (10.07.2020)  6

Endpoint Samme
Ascents Storfjellet Røst (259m) 10.07.2020 13:10

ØYTOPPING PÅ RØST - STORFJELLET

Etter den flotte turen til Nonstuva Sørvest på Vedøya ble vi hentet av Tor-Henrik og Jørgen i alu-båten. Været var blitt stadig bedre utover dagen, og forholdene var optimale for å fortsette øyhopping her ute.
Neste turmål var Storfjellet Røst som er den høyeste øytoppen og derved også kommunetoppen på Røst. Båten gikk til lands på vanlig sted ved et lite nes sør for Husan. Jonas som hadde vært på Vedøya med oss hadde lyst til å være med på turen. Astrid og resten av følget returnerte til Røstlandet.

Storfjellet med Husan der turen starter opp gressbakken til høyre for ryggen
Havørnene kretser rundt toppen
Havørnene har overtatt kontrollen på Røst

Ruten går bratt opp langs gressbakkene i Vestdalen til terrenget flater ut på ca. 200 moh. Herfra dreier en til venstre og kommer ganske snart til den lave, men flotte varden på Storfjellet.

Jonas ved varden på Storfjellet Røst. Røstlandet mot venstre og Vedøya mot høyre i bakgrunnen

Vi skrev oss inn i turboken som ligger i et rom inne varden

Koordinatene for Storfjellet på PB og Kartverkets liste er identiske - 32W 625476 7485722 og tilsvarer firkantbolten i Kartverkets trig-punkt. Varden ligger noen få meter NØ for dette.

Kartverkets trig-punkt med sentral firkantbolt
På toppen av Storfjellet Røst - drømmeforhold! Foto: Jonas

Vi hadde god tid, og tok turen de 300 m utover til småhaugene sør for toppen der det både visuelt og ved GPS var noen meter lavere.

Store, grønne flater på toppen av Storfjellet. Varden i bakgrunnen

Ned igjen omtrent samme vei, hele tiden med fantastisk utsikt over øyriket Røst.

Utsikten mot Vedøya
Bratt ned mot der turen startet ved Husan
Nydelig område nede ved Husan

Vel nede igjen ringte vi til Jørgen som kom og hentet oss med den hurtiggående alu-båten. Flott service!! Takk for hyggelig turfølge til Jonas!