Mjælkedalstind - fra Olavsbu til Eidsbugarden (11.07.2020)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Olavsbu (1,381m)
Endpoint Eidsbugarden/Fondsbu (1,016m)
Ascents Mjølkedalstinden (2,138m) 11.07.2020 09:38
Nordvest for Mjølkedalstinden (1,808m) 11.07.2020 10:33
Visits of other PBEs Olavsbu (1,440m) 11.07.2020 09:38
Fondsbu (1,065m) 11.07.2020 15:30
Mjølkedalstind bak Olavsbunuten sett fra Olavsbu. Dagen før...

Vi våknet til helt annet vær enn forespeilt og ønsket: snø, hagel, vind og veldig dårlig sikt. Turfølget valgte å dele seg. Jeg var nok mer motivert for Mjølkedalstind enn resten. Men selv om Garm hadde vært der før valgte han å bli med, som psykisk støtte og muntrasjonsråd. Very nice!
Vi sa Ha det! til de andre som startet turen mot Fondsbu, og la avgårde på snø underlag, så si hele veien til topps, nord for Olavsbunuten. Heldig var vi som hadde sporene til de som hadde vært her dagen før å gå i, for sikten var ikke mye å skryte av. Vi valgte å stikke innom "haugen" Nordvest for Mjølkedalstind, slik at Garm fikk seg en ny topp.

Det ble fort bratt, og pulsen steg. Vi holdt derfor også varmen godt, selv med 5-8 s/m vind og et par-tre grader i luften. Etter lilletoppen var vi inne på ryggen, eller delvis i østsiden. Det var spor hele veien, men også vardet rimelig tett oppover, så lett å finne rett rute. Noen partier var litt isete, og et par steder var det litt luftig. Rett før toppen var det et parti med litt ruglete sva. Her var det bart og greit å finne vei. Det var også en "luretopp" før selve hovedtoppen. Det skjønte vi når vi sto der.
Toppen var ikke et blivende sted i dette været, og det kom en skikkelig byge i det vi ankom.
I nå motvind ruslet vi bakover ryggen, samme vei som vi ankom. Sør-ryggen fristet lite, da vi ikke så særlig av den i det dårlige været. Et stykke ned, litt i østsiden, så vi en raskere returmulighet i form av en passe bratt snørenne. Snøforholdene var perfekte for å gå ned i. Vi så riktignok ikke bunnen, da tåka var for tett, men det skulle ikke by på overraskelser her. Vi kom oss vell ned, og dreide retning Fondsbu.
Noe opp og ned, litt rutsjing på snø under Sør for Mjølkedaltinden, før vi brøt oss over ryggen til stidele, der man velger Fondsbu/Skogadalsbøen/Olavsbu. Herfra på sti ned til Fondsbu. Møtte et par som hadde fått problemer med et kne. Håper de kom seg vel hjem.

Flott tur i rufsete vær. Kjempedeilig med drikke og kanelsnurr på Fondsbu etterpå. :0)

Tusen takk for følge Garm.

....Og slik så det ut dagen etter.
Snøbyger ved Olavsbu
Mot Mjølkedalstinden, fra 1808 toppen nord for...
Godt vardet, men is i løypa
På vei opp ryggen, mot "fortoppen"
Toppvarden
Garm i tåka
Obligatorisk pause ;0))
Et litt utsatt parti
Fin og flat rygg.
Sånn passe smal..
Olavsbunuten bak til høyre. Glimt av blå himmel
Sjogholstind dukker neste opp.
Stikryss
Merketløype retning Store Mjølkedalsvatnet.
Flere folk på tur.
Nesten nede, ved Eidsbugarden.
Masse rein, langs Tyin
Start date 11.07.2020 09:16
End date 11.07.2020 15:30

IQ...

Written by Garm 19.07.2020 19:19

IQ er nok ikkje mi stekaste side da tilgang på den slags nok ville fått meg til å stå over denne dagen. Det faktum at eg likte turen til tross for vær & uvær bekreftar vel den påstanden?

Forøvrig bra bart på underteiknede på "Fin og flat rygg" fotoet...

Og Gråbein må nok finne seg i ein ny tur til Mjølkedalstinden da peakbookappen tydelegvis ikkje har godkjent bestigninga, men gratulerer med Nordvest for Mjølkedalstinden. ;)

Sv: IQ...

Written by Gråbein 22.07.2020 22:44

IQ veit eg du ikkje manglar. Eg derimot... som ikke får med meg alle toppene... Takk som passer på. Nært katastrofe dette. ;0)