Slettmarkpiggen via østeggen (27.06.2020)

Written by maddoc (lasse christensen)

Ascents Slettmarkpiggen (2,164m) 27.06.2020

Det begynte med et uavsluttet prosjekt fra ifjor; Jørgen og jeg hadde nordre delen av Knutsholstindtraversen igjen. Bjørn ville gjerne bli med - han hadde og noe ugjort i området : Slettmarkpiggen via Østeggen. I føreren beskrives den som en tur "som sjelden gås"; og som en fin, alpin tur. Dermed var planen spikra, og vi suste til fjells med iver i blikket og lovnader om høytrykk i Gjendealpene.

Fredagen tilbragte vi på Knutseggi, med morsom småklatring på Søre nål bl.a; en fin oppvarming til neste dag. Lite folk i fjellet, varmen til tross. Store snøflekker i Svartdalen ga kjøling til flere store reinsflokker - og rask retur etter dagens klatring.

Søre Nål, Knutseggi

Lørdag morgen forlot vi teltet ved Gjendebu og la i vei retning Fondsbu med morrassola i nakken. Rett etter brua tok vi stien til venstre opp mot Slettmarkbreen. Åpent og vakkert terreng; velsigna fritt for gråstein. Vi fulgte snøfeltene i østkanten av breen opp til det øverste breplatået. Herfra bar det videre med stegjern og øks opp en bratt snøbakke til bandet der selve klatreruta starter. Bakken er ca 200 neter lang og har en helning på 30-40 grader.

morrassol over Gjende
på vei inn Slettmarksbreen, Slettmarkspiggen i profil bak
opp siste snøbakke, mot skaret og innsteget

Klatringa er delt i to "etapper"; dvs. to adskilte hamre som hver er på ca to taulengder. Første hammer besto av mye blokker og løse renner, selve klatringa på 2+ - 4, avhengig av veivalg.

standplass, halvveis opp første hammer
Jørgen sikrer opp til toppen av første hammer

Deretter fulgte en egg på ca 150 meter, lettgått og med imponerende utsikt nordover mot "hele" Jotunheimen, sørover mot Uksedalstjernet nede i dypet og mot resten av Gjendealpene. Midt imot troner Slettmarkpiggen som en uinntagelig borg - og turen langs denne eggen er verdt hver bidige høydemeter i seg selv !

eggen mellom første og andre hammer; piggen i bakgrunnen

Siste klatretappe besto av to nye taulengder, innsteget fant vi litt til venstre bak noen store steinblokker. Her venta rutas crux, et ti-meters dieder. Nå kom svaskoa på bånn av sekken til nytte. Litt mose og grønske i diederet satte en spiss på opplevelsen, og graderinga synes fortjent (5). Deretter venta enklere klyving; og de siste tjue metrene gikk vi uten tau,

Bjørn leder opp cruxet
uttopping

Vi valgte å gå mot Slettmarkkampen etter ei velfortjent matpause, og bøyde av omtrent halvveis dit for så å følge snøflankene ned på Slettmarkbreen. Helningsgraden her var på 20-30 grader og snøen god - et smart valg under gode snøforhold.

opp- og nedtur

Epilog

Turen over Slettmarkpiggen byr på både anmarsj i fine omgivelser (med lite gråstein!), innslag av bre og bratt snø, og klatring opp mot grad 5. Utsikten er flott, og det er lite folk i området. Vi angra aldri på svaskoa i bånn av sekken! Ta gjerne med noen ekstra 240-slynger, da blokker av og til er eneste mulighet for sikring. Legger du turen til ei tid med gode snøforhold, kan vårt veivalg anbefales !

GPS-spor som viser det meste av turen