Tindeklubbhytta (08.07.2020)  4

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Turtagrø (884m)
Endpoint Turtagrø (884m)
Visits of other PBEs Skagadalshytta (1,345m) 08.07.2020
Turtagrø parkering (881m) 08.07.2020

Vi hadde planer om en 2k-bestigning i dag, men dårlig/vekslende vær gjorde at vi tok en enklere tur i "lavlandet".

Vi parkerte på Turtagrø, knappe 900moh. Temperaturen var på knappe 8 grader - betraktelig varmere enn de 2 gradene det var oppe på Sognefjellshytta hvor vi kom fra

Vi fulgte stien i retning Store Skagastølstind mm.. Den starter med å krysse den flate Helgedalen, for så å følge elven oppover Skagastølsdalen

Periodevis varmt gjorde god lufteteknikk avgjørende

Storslått natur fremover dalen - Til tross for at toppene er dekket av tåke

Vi når Skagastølsbotnen, knappe 1200moh.

En bratt kneik, som er delvis snødekket, må forseres for å komme opp til Heimste Skagastølsvatnet (1333)

Jeg nærmer meg Tindeklubbhytta/Skagadalshytta. Skagastølstindane omkranset i tåke til venstre, med Dyrhaugstinden (2150) til høyde. Store Midtmaradalstinden (2056) stikker opp bak bandet, midt i bildet

Tindeklubbhytta, som ligger akkurat like høyt som Storbritannias høyeste fjelltopp - Ben Nevis. Briter og skotter var langt på vei de som innførte tindesporten til Norge, så dette kan vel regnes for å være en hyggelig gest

Ingvild nyter storslått natur. Vi fikk aldri se Store Skagastølstind (2405) i all sin vinterprakt, men dette er noe av det nærmeste vi kom (vi ser sånn cirka toppen)

Periodevis dårlig vær, som store deler av veien ned igjen - samt en snøbyge oppe ved hytta gjorde at vi var fornøyde med å ikke ha lagt ut på en skikkelig topptur. Vi har derimot troen på morgendagen, og var fornøyde med dagens fjelltur!