Elgspiggen (01.07.2020)  5

Written by Eliseoghundene (Elise)

Start point Spekedalssetra (790m)
Endpoint Spekedalssetra (799m)
Ascents Elgspiggen (1,604m) 01.07.2020 15:03

Elgspiggen i Tolga! Litt av et skue, noe som ga meg mine tvil på at vi skulle klare å komme til toppen uten sti!

Men den var ikke så tøff som den så ut som. Det føles som du klatrer opp en gigantisk steinhaug.

Du kan bestige toppen fra to sider, Spekedalsetra (som jeg gikk) eller Orvdalssetra. Det er litt kortere å gå fra Spekedalsetra, men lenger å kjøre på grusvei. Den totale tiden blir nok ganske lik begge veier.

Elgspiggen besteg jeg fra nordsiden som er endel brattere enn sørsiden som jeg gikk ned. Opp til piggen er det mose og lyng terreng. Selve piggen består av stein i alle størrelser. Endel ligger løst så det er litt ekkelt å gå ned.

For normalt aktive hunder er det uproblematisk å komme seg til toppen, men du bør kunne ha hunden løs i de bratteste partiene.

Jeg brukte cordurapotesokker siden steinen er såpass skarp. Disse redda potene til Bruin selvom han hadde hull i 3 av 4 sokker til slutt.