Griseryggen og Einelifjellet (02.07.2020)

Written by siroho GSM

Ascents Griseryggen (438m) 02.07.2020 13:17
Visits of other PBEs Einlifjellet utsiktspunkt (328m) 02.07.2020 11:32
Løkjedalen p-lomme (191m) 02.07.2020 11:32

Griseryggen og Einelifjellet

Planen i dag var Vrådal og Venelihei, men da vi kom til Melum fikk Øyvind telefon fra sykehuset at det hadde fått en time til han, hvis kan kom om en time. Han fikk brist i overarmen for noen uker siden og skulle sjekkes for om bruddet er ok. Så da snudde vi og kjørte til Porsgrunn, etter noen minutter var han ute igjen. Vi synes det var for langt å kjørte til Vrådal nå, så valget ble Griseryggen og Einelifjell etter beskrivelsen til LivogKristen.

Vi kjørte til Ulefoss og videre mot Gvarv, rett før Årnes kafe går det inn en veg, Kåsavegen, som vi fulgte opp lia til der stien fra Einelifjellet går opp. Plass til noen bilder her. Denne plassen ligger lengre opp enn bommen som er tegnet inn på kartet. Vi kunne ikke se noen bom, men det var aktivitet på en gård med å sette opp nye hus.

Vi valgte samme runden som LivogKristen med unntak av oppom Bjørnlikollen. Startet med å gå inn Løkjadalen, fin veg å gå på, frodig og fint her. Turt dukket opp flere steder og en del sommerfugler fløy. Mitt første møte med keiserkåpe denne sommeren, samt fløyelsringving.

Det gror til innover og da vi tar av for å gå opp lia så er det rimelig tett, men ser at stien er brukt så ikke helt gjengrodd. Fint sti oppover lia, litt sva, litt myrdrag med en del flekkmarihand. Nydelig terreng å gå i. Vi kommer opp til kassa, gammelt signal og info om krigshistorie, verd en lesing.

Vi fortsetter videre mot Einlifjellet ved først å gå nordover og så svinge sørover igjen. En del stidele her, men greit å finne fram. Åsryggen ut på Eineligfjellet utsiktspunkt er bare helt behagelig, venter bare på at blåbærene skal bli modne nå.

Det ble en stopp på utsiktspunktet der vi kunne se at det var stor trafikk nede på Årnes kafe. Flott sted dette med kasse og sitteplass.

Så bar det utforbakke ned til bilen. Helt greit å gå, men bratt nok. Lagt ut tau et sted. Møtte en familie på tur opp, og det var alt av folk vi møtte.

Rødflekket perlemorvinge. Det var mange av dem som satt på bjørnebærplanter
Ende på vegen, her starter stien oppover lia
Flekkmarihand, flere store felter med disse langs stien
Stien på tur opp mot Griseryggen
Pust i bakken, ikke langt igjen nå
Griseryggen oppover, snart oppe
Griseryggen toppområdet
Griseryggen toppområdet med et gammelt falleferdig signal
Krigshistorie
Griseryggen toppområde med kasse
Griseryggen utsikt mot Lifjell
Barbrosteinen
Utsikt fra Einelifjellet over Årnes og Norsjø med sitteplass og kasse
Årnes kafe med stor aktivitet i dag. Vi var innom og kjøpte verdens beste softis, årets første.