Høyest i Trillemarka (02.06.2012)

Written by bergtatt (Kim Dahlen) GSM

Ascents Sølandsfjellet (1,045m) 02.06.2012
Søtelifjellet (1,071m) 02.06.2012

Overnattingstur under åpen himmel i Trillemarka med Åke. Vi kunne kjøre inn til parkeringsplassen innenfor vernegrensa i Trilledalen. Etter en liten times vandring i nysnø og blaut myr fant vi et fint overnattingssted. Med nysnø på bakken vurderte vi bålfyring som helt forsvarlig, og vi fikk en fin pølsegrillkveld i skogen.

Etter en litt hustrig natt i kald sovepose våknet vi til knallvær. Vi startet med å gå mot Grunntjennsetra. Her møtte en bilvei oss uten at den stod på noe kart. Litt merkelig det. Oppover lia var det fin utsikt utover Trilledalen. Over fjellet til toppen av Sølandsfjellet lå snøen jevnt. Flott utsikt fra toppen.

Mellom Sølandsfjellet og Søtelifjellet er terrenget variert, spesielt fjellpartiet rundt Søtelifjellet er kupert med mange bratte skrenter. Søtelifjellet har fire omtrent like høydepunkt. Vi gikk oppom alle og fikk med oss litt morsom klyving. Fra toppen skuet vi utover trolsk natur på alle kanter, ikke rart Kittelsen ble inspirert her.

Ned igjen til Trilledalen fulgte vi en fin bekk med flere fossefall og bratte stup, gjennom variert og uberørt natur med fullt av tørre greiner, gamle trær og liten slitasje. Det er bra slike skogsområder blir vernet.

Etter ca 6,5 time på tur vendte jeg tilbake til bilen, mens Åke fortsatte videre en natt til mot Numedalen.

Jeg må innrømme

Written by mortenh 05.06.2012 12:05

at det så mer idyllisk ut enn jeg hadde sett for meg når du nevnte hvor du skulle. Den bekkedalen så grom ut!