Midtmaradalstinden med fine folk (26.06.2020)  6

Vetle Midtmaradalstinden (2,017m) 26.06.2020
Stølsnosi (1,542m) 26.06.2020
Visits of other PBEs Stølsmaradalen (846m) 26.06.2020
Jeg og Pappa på Store Midtmaradalstinden.
Jeg og Leah på Vesle Midtmaradalstinden
Jentene på turen på Stølsmaradalen

Nå skulle vi tilbake til der vi gikk for 6 år siden med Barnas Turlag. Den dalen med store fosser for å gå til to veldig bortgjemte topper som jeg manglet.

Pappa hadde vært på noen andre Valdresbokturer først, så jeg fikk kjøre med Leah til der turen begynte. Det blei litt seint før vi kom av gårde på syklene våre, men det er jo lenge lyst så ...

Først passerte vi Hjellefossen som var veldig vannstor og skummende. Vi måtte sykle i regn og motvind fra fossen på veien. Vi syklet også forbi en annen stor foss, Avdalsfossen. Der var det enda mer vannsprut og vind. Det var litt mye oppoverbakker, men kjekt med sykkel allikevel.

Etter å ha parkert syklene gikk vi videre på beina, over en spennende gyngehengebro rett over millioner av liter med vann som tordnet rett under føttene. Man burde ikke falle uti vannet her altså. Og så gikk vi en lang bratt bakke opp til en plass som heter Stølsmaradalen. Der er det eldig fint. Jeg og Leah sov i hengekøyer mens de andre sov i telt og litt forskjellig.

Toppdagen

Vi spiste frokost i sola før vi gikk litt over klokka ni. Vi fulgte en gammel sti gjennom skogen et stykke før vi gikk opp en bratt bakke for å komme opp på snaufjellet.
Vi tok en lunsjpause på en liten topp oppe på ryggen før vi gikk videre.
Det var ganske langt innover ryggen og etter hvert måtte vi går mer og mer på snø. Når vi nærmet oss toppene ble det bedre og bedre utsikt. Særlig Storen var kul! Litt klyving blei det også.
Etter ganske mange timer var vi på den første toppen, som egentlig var to nesten like topper, og derfra var det bare en kort bit uten sekk med morsom klyving og sånn til den siste og største toppen.

Tilbake brukte vi akebrettene vi hadde med litt, men det blei ganske kald, og dessuten var det ikke sååå mye vi kunne bruke dem.

Siste bakkene ned til elva i dalen var jeg ganske sliten i beina, sår i føttene og hadde fått litt vondt i knea. Da var det godt vi hadde sykkel den siste biten i alle fall!

Tusen takk for turen til Leah, Hannes, Else Mari og Jørn.

12 topper igjen!!!

På vei ut dalen. Ser du godt etter ser du akebrettsporene våre i snøen langt bakider.
Fin soveplass :-)
Sommernatta på tur hjem over fjellet.

Flere bilder

Supergirls

Written by Maja 03.07.2020 14:06

Du og Leah er fjelljentene med mye tæl og best humør ;-)! Kjempe tøffe og spreke jenter på en helt spesielt flott tur. Tusen takk for at jeg fikk være med på denne superturen med dere!

Missing title

Written by Storen 29.06.2020 08:36

Utrolig mange fine bilder og flott skildring av en kjempetur dere må ha hatt :-) Tenk hva denne unge damen har opplevd på sine unge år, og så er du så flink til fortelle om turen Linn :-)

For noen bilder!

Written by Stigun 28.06.2020 17:27

Fantastisk flotte bilder til et utrolig flott fjell på en uovertruffen dag! Ideell prioritering!

Så flott!

Written by MarianneB 28.06.2020 13:42

Det så fantastisk ut! Og nydelige bilder :-)