Storfjellet & Bjorstadfjellet. (17.06.2020)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Byksebrua (673m)
Ascents Nord for Storfjellet NV1 (1,550m) 17.06.2020 11:40
Storfjellet NV1 (1,594m) 17.06.2020 12:05
Storfjellet NV2 (1,570m) 17.06.2020 12:40
Bjorstadfjellet Ø3 (1,420m) 17.06.2020 13:52
Bjorstadfjellet Ø2 (1,418m) 17.06.2020 14:18
Bjorstadfjellet Ø1 (1,463m) 17.06.2020 14:46
Bjorstadfjellet (1,468m) 17.06.2020 15:02
På tur innover blei vi oppmerksom på gode forhold i "Byksebrulinja".

- Dalvandring, topper og to flotte nedkjøringer.

I rekka av turer for utnytting av forsommerens gode snøforhold var turen nå kommet til Bjorstadfjellet og Storfjellet, øst for Slettvikane. Vi planla og starte med å gå inn Langfjelldalen. For å slippe elvekrysning var det derfor naturlig å starte fra Byksebrua.

Det var akkurat snø ned til Byksebrua, og vi fikk dermed en god start på turen. Føret var fint innover dalen og vi traff greit på oppgangen mot Storfjellet. Der vurderte vi å legge turen innpå høgste toppen (1711), men det blei med tanken. I stedet la vi vår runde over tre andre Storfjelltopper, og fikk et fint nedrenn direkte fra den siste av dem. Denne toppen besøkte vi forøvrig sist på 90-tallet, da den er en del av Moldepanoramaet.
Etter nedkjøringa gikk vi ryggen framover Bjorstadfjellets topper, som utmerka seg med gode snøforhold, godt føre og panoramautsikt. Opprinnelig var planen å returnere via nordvendte Slufsekoppen, for deretter å følge elva tilbake til utgangspunktet. Imidlertid blei vi på tur innover oppmerksom på det som så ut som fine forhold ned den stedvis bratte linja fra Bjorstadfjellet direkte ned mot Byksebrua. Dermed bestemte vi oss for å gi den et forsøk. Det er ei bratt fjellside så en må treffe rett linje. Snøforholda var gode, og etter en bratt start er midtpartiet slakere, romslig og fint. Ned mot dalen er det bratt og utsatt, før det flater ut gradvis. Artig å benytte muligheten når forholda var gode med stabil sommersnø.

På veg inn Langfjelldalen. Ringshornet, Småholtinder og Alnestinden i bakgrunnen.

Fint føre innover. Kulehøgda på andre sida av dalen.

Artig og ganske bratt linje fra 1570-toppen.

Vi endte opp nede ved vatnet før vi fortsatte traversen framover Bjorstadfjellet.

Panoramatravers. Kjente Trollstigtopper i sikte.

Moderat og åpent terreng i midtpartiet av "Byksebrulinja".

Brattere i nedre del.

"Byksebrulinja" midt i bildet.