Telttur til Blefjell Nord (13.06.2020)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Characteristic Expedition
Åklinuten (1,246m) 13.06.2020
Vesle Åklinuten (1,068m) 13.06.2020
Visits of other PBEs Kyrkjevatnet parkering (680m) 13.06.2020

Dag 1:
Opp klokka 5 på kvisten, kruttkaffe og frokost før jeg pælma tungsekken bak i kjerra og dura oppover til oppunder Skrim og plukka opp turkompis Tommy. Videre strake veien opp til Kyrkjevatnet p-plass. Sol, varmt og lett bris i lufta.
Tråkka oss oppover på kjerrevei/grusvei opp til Beretsbua.
Herfra skulle vi følge sti, men rotehuene klarte ikke å følge/finne stia, den blei på mystisk vis borte. Så da ble det villgåing med tungsekk. Ikke det verste terrenget å villgå i, men lell....
Fant igjen stia et stykke opp, men klarte på nytt å miste stia, err'e muli'!
Ikke den mest tråkka stia da, rimelig smal og tidvis smått gjengrodd, dagens unnskyldning...
Etterhvert nådde vi Stigerhølen hvor vi fant et par dugelige teltplasser og leir ble slått.
Litt kaffe og noe småsnack før vi ramla avgårde med dagstursekkene med Åklinuten og Blenuten som hovedattraksjoner. Vi fulgte T-merka sti fram til Eriksbu hvor vi brakk brått av opp ei bratt kronglete fjellbjørkli etter litt rutediskusjon. Etter diverse risp og rasp nådde vi Vesle Åklinuten, fortsatte bortover ryggen og siden ned og opp Fjelldalen. Et stykke opp tok vi sikte på å gå rett opp brattsida, så et par ok ruter, litt klyving og på et punkt kraftig kratting. Men opp kom vi. Pause. Da legger jeg merke til at jeg har mista treklokka mi, tenker skit la vær..finner ikke den igjen, men Tommy insisterer. Vi tusler ned klyvelia og jaggu finner jeg ikke klokka i krattepassasjen hvor jeg sleit litt og mista delvis balansen. Opp igjen og ny pause.
Videre gikk vi rett på Åklinuten og brattlia her var helt grei å forsere. På toppen blåste det noe helt ille, mista balansen i kulene. Kort pause her før vi tok kurs mot Blenuten. Rolig og lettgått terreng helt opp til toppen. Noen liryper og fjellryper i terrenget var det også, alltid trivelig.
Nok en pause før vi tuslet rolig nedover mot østsida av Kroktjønn. Her fikk vi se 10 villrein som rolig gikk og beitet på kun en 100m hold. En stolt bukk hadde 9 damer i følget sitt, som lunkent dro avgårde når de fikk ferten av oss.
Så var det veien videre da, langt hjem til camp. Ble mye rutediskusjon, men landet på impulsvarianten. Det funka egentlig helt greit, ikke like lettgått der nede på flatene så ingen rutevalg var ideelle når man begynner å merke det litt i beina. Karret oss etterhvert over Vest for Revlivatnet hvor det ble nok en pause. Kunne skimte teltene der nede, men måtte først forsere krattete lier.

Snart framme til camp, men først pause...
Uverudfjella i bakgrunnen
Snart framme til camp, men først pause... Uverudfjella i bakgrunnen

Herlig å være tilbake til leiren i kvelden.
Fiska umiddelbart opp en kald øl fra fjellbekken. Smakte umåtelig godt, så øl nr 2 ble fisket fram fra samme sted før middag ble inntatt og full strekk i lyngen.
Ble også en liten kveldstur bort til Åklitjønnan for å skue solnedgangen som så veldig lovende ut, men som så mange ganger før ble det ikke solnedgang i det hele tatt. Mørke tunge skyer gjorde sitt inntog og vips fotosjanse borte.

Uverudfjella i dynamisk gråvær
Åklinuten i gråvær

Tuslet tilbake til camp, pussa gebisset og gikk å la meg. Varmt i teltet. Men sovna umiddelbart.
Vi klokka inn rundt 22 km og drøye 1300 hm denne dagen...ikke rart man sovner raskt...

Dag 2:
Våkna ved 6-tida fullt uthvilt, dog litt sliten i beina, fyra meg kaffe og egg. Litt yoghurt og knekkers med gulost. Roan i lyngen. Tommy var også oppe på beina. Og snart foreslo jeg Uverudfjellet opp snødekt brattli etter frokost. Ikke sånn man hilser go'morran når mottakeren er rimelig redusert og sliten. Men Tommy gir seg ikke så lett, så etter en lengre morrasløving vadet vi over iskald flomstor bekk med skoa i handa. Våkner du ikke av det våkner du ikke av noe. På med sko, småbratt lyngli før vi entret snøbratta. Her måtte jeg sparke ut fotfeste hele veien opp før jeg kløyv over en liten skrent og nådde topplatået. Lettgått opp til trigpkt og siden hovedtopp. Videre gikk ned til T-merka sti vi fulgte ned til Eriksbu og siden nesten helt tilbake til camp. Flere ryper oppå her også. Dessuten lå det bra med snø enda borte mot Gråfjell og innover.
Så var det å bryte leir å tusle ned fra fjellet.
Og denne gangen klarte vi å følge sti helt ned, tenk det!
Og ikke nok med det ble det bakkespurt med tungsekken opp den siste kneika fra brua og opp til p-plass, enda beina var i overkant dvaske og numne, bare for å sette et punktum på slitet :-)