Bukkeholstinder og Styggehøe V1 og V2 (25.05.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Geitsætra,Leirdalen (945m)
Endpoint Samme (1,017m)

TI TOPPER RUNDT BUKKEHOLSBREAN

Jan klar for start ved Geitsætra 25. mai 2012. Sauhøe i bakgrunnen
Ved Geitsætra i Leirdalen. Foto Jan Storkjørren

Dagens primære turmål var Store Bukkeholstinden og andre topper det ellers måtte bli tid til ila dagen. Etter overnatting i Lom og en god frokost hos Jans (Jan Storkjørren) i Bøverdalen kjørte vi til Leirdalen og parkerte før bommen ved Geitsætra. Nydelig, varmt sommervær, kun lett bris som bare kjølnet godt i varmen. Start litt over kl 09. Til fots med skiene på sekken opp langs ryggen på SV siden av Søre Illåi til ca 1300 m der vi tok på ski med kortfeller. Flott føre! Fin tur innover mot Søre Illåbreen der vi var oppe etter ca 2.5 time. Etter en pause fortsatte vi oppover SV-siden av Illåbreen til ca. 1800 moh. Så krysset vi østover på breen til den bratte snøbakken opp til skaret mellom Bukkeholstinden V1 og Midtre Bukkeholstinden Vest. Herfra var det 200 bratte hm opptil skaret. Ingen av oss hadde gått her før, men det var skispor etter andre, og ingen tegn til rasfare under dagens forhold. Oppe i skaret 2100 moh litt etter kl 14. Så var vi endelig klar for toppene. Vi startet med Midtre Bukkeholstinden Vest. Først måtte vi ned igjen ca. 50 hm før vi var på dagens første topp

MIDTRE BUKKEHOLSTIND VEST 2135 moh
Avflatet topp-parti med liten steinvarde. Stupbratt ned mot Søre Illåbrean i vest. GPS 6827904 462271.

Vi nærmer oss Søre Illåbrean. Vestre Tverrbottinden i bakgrunnen
På vei østover Søre Illåbrean. Trekant-fjellet mot høyre er Midtre BHT vest
Toppvarden på Midtre BHT Vest. BHT V1, V2, V4 og Bukkehøe i bakgrunnen

Videre til den skarpe profilen lenger øst -

MIDTRE BUKKEHOLSTIND ØST 2154 moh
Flott varde som ligger helt ute på stupet mot SSV. GPS 6827821 462846.

Fra Midtre Vest. Midtre BHT Øst til venstre, Store til høyres
Vi nærmer oss Midtre BHT Øst
På toppen av Midtre BHT Øst. Foto: Jan Storkjørren

Så bar det bratt ned ca 50 hm i steinuren øst for toppen til første skaret på veien mot Store Bukkeholstinden. Vi satte fra oss ski og utstyr i skaret og fortsatte østover langs SV eggen mot

STORE BUKKEHOLSTIND 2213 moh
Fjellet var tørt og fint, og det var fine forhold bortover eggen hvor det er meget bratt ned på begge sider, men helt greit å ta seg frem. Det ble en fantastisk morsom tur mot Store BHT i finværet. Etter å ha tilbakelagt ca 2/3 av veien mot Store kom vi til et litt vanskelig parti (GPS 6827635 463127). Her lå det svære steinblokker på selve eggen, som det ikke var særlig fristende å forsøke å komme seg over. Alternativ passasje var litt ned på østsiden av eggen mot BH-brean, men her var det delvis snø og litt is som gjorde oss litt usikre. Mens vi planla neste trekk dukket det opp en annet tindebestiger på. Det viste seg å være JPV100 (Jan Petter Vad)! Slik er det altså nå blitt - treffer du en annen tinderangler i fjellet så er det stor sannsynlighet for at han er medlem av peakbook-klanen! Jan Petter hadde startet fra Geitsætra grytidlig samme morgen, vært på Bukkehøe, og gått SV-over BH-tindane til han nådde oss igjen. Vi hadde delvis fulgt med ham på toppene og eggene under vår tur. Jan hadde heldigvis tatt med seg litt sikringsutstyr. Han sikret med tau, kom seg rundt på østsiden over snøfeltene, og vi kunne deretter trygt fortsette mot snøfri og grei egg videre opp mot toppen. Fin varde og praktfullt rundskue i alle retninger på toppen. En kjempeflott opplevelse å komme opp på denne flotte toppen som fortoner seg så spektakulær fra NV-siden og fra Bukkeholsbrean!

Toppvarden på Store BHT mot Søre BHT. Hellstugutindane i bakgrunnen
Jan Petter i blått og Jan ved varden Store BHT. Bukkehøe i bakgrunnen
Jan og meg på toppen! Foto Jan Petter Vad

Tilbake NV-over mot skaret med skiene gikk raskt og greit. Vi gikk ned den bratte snøhellingen ned mot BH-brea på støvlene øverst, så på ski et stykke ned. Fortsatte NNØ-over over breen til småtoppene mellom Styggehøe og Nørdre Bukkeholstinden Ø1 som jeg syntes det var greitt å ta med når vi først var på bretur.
Fra Bukkeholsbrean mot Styggehøe. Fra venstre V2, V1 og Styggehøe hovedtopp

Vi gikk først opp på:

STYGGEHØE V1 en liten kul i landskapet med to små steinvarder og flott utsikt mot Styggehøe og Store Bukkeholstinden. GPS 6828614 463906. Videre til neste småtopp litt lenger vest -

STYGGEHØE V2 en litt mer spennende topp med varde ytterst ute på stupet mot Tverråbrean. GPS 6828691 463663. Deretter på ski bort til foten av

NØRDRE BUKKEHOLSTIND Ø2 som vi gikk opp til på østsiden på støvlene. Dette var en litt mer ordentlig topp med varde og flott utsikt.

Nå var vi ferdige med de planlagte toppene for dagen, og bega oss på tilbaketuren mot skaret nord for Midtre BHT vest. Oppe der kl 19. Jeg manglet de tre toppene NV over mot Bukkehøe. Avstanden var ikke avskrekkende, og det var en lys og fin kveld. Vi bestemte oss for å gjøre et forsøk. Først greit opp å ski til BHT V1 der jeg også hadde vært 30. april i år. Vi fortsatte på ski et stykke bortover for å kunne renne ned på snøfeltene sør for ryggen. Videre til fots, først til

BUKKEHOLSTINDEN V2
Snøkledd topp-platå uten synlig varde. GPS 6829001 461640. Her satte vi fra oss sekkene og fortsatte ned en bratt snøbakke til et skar og opp igjen til

BUKKEHOLSTINDEN V3 Fin liten steinvarde. GPS 6829222 461570. Greit videre NV-over ryggen til dagens siste

BUKKEHOLSTINDEN V4 Denne så litt vanskelig ut på avstand med mye sva på sørvest-siden. Men det løste seg helt greit opp da vi nærmet oss, og dagens siste topp var et faktum kl 2015! GPS 6829462 461263. Tilbake samme vei, lykkelig og glad over å personlig rekord med ti topper på en og samme tur!

Vi krysset oss nedover det bratteste partiet ned mot Søre Illåbrean på støvler og ski før vi endelig kunne ta på skiene for godt. Det ble fantastisk fine renn nedover Illåbrean på glimrende føre og i nydelig vær med solnedgang over Hestbrepiggane og Loftet!
Tverrbott-tindane fra Illåbrean
Tilbaketuren ned Søre Illåbrean kl 2137 25. mai 2012. Solnedgang over Leidalen og Loftet

Vi brukte bare vel 1 time på nedkjøringen, og Jan bemerket at dette må være den raskeste og fineste nedkjøringen fra 2000 m toppene i Jotunheimen. Jeg gir ham rett! Nede ved bilen i Leirdalen ca. 2230 - enda i dagslys. Herlig middag hjemme hos Jan og Heidi før jeg kjørte til overnatting på Elveseter etter en på alle måter fantastisk dag! Takk til Jan for som alltid veldig hyggelig turfølge!

Toppunktet på V4.

Written by waaktaar 10.04.2016 21:17

Har nå gått igjennom de turene med GPS-spor fra V4. Samtlige har toppunktet som Kartverket oppgir. Men her på Peakbook ligger toppunktet litt nordøst for dette. Litt merkelig!

Sv: Toppunktet på V4.

Written by knutsverre 14.04.2016 22:52

Hei Kalle! Har sett på dette nå i kveld. Etter min mening er koordinatene og nålen for V4 plassert feil på Peakbook. På kartet ser en jo tydelig at toppen ligger ca. 30 m ned i skråningen mot øst. Jeg målte GPS til 461263 6829462 på min tur. Jeg har ingen problemer med å "flytte" PB-toppen til disse koordinaten, så får vi se omkart og terreng stemmer bedre! Takk for at du la merke til dette, Kalle.

Bra tur

Written by JPV100 02.06.2012 22:28

Det var veldig hyggelig å treffe på dere! Og jeg må takke for litt sikringshjelp, selv om det jo viste seg å være et ganske lett parti bort mot Store Bukkeholstind når en først hadde komt i gang. Jeg låg ved teltet mitt ved Geitsætre og kikka etter dere utpå kvelden, og det var godt å se at dere kom trygt ned...selv om det blei seint!